Politiek
Studentenleven

Connect Wageningen raakt mogelijk zetel kwijt aan ChristenUnie

Een verschil van drie stemmen zorgt er misschien voor dat Connect Wageningen, de studentenpartij die debuteert in de gemeenteraad, een van haar twee zetels aan de ChristenUnie moet afstaan. Vanmiddag vindt een hertelling plaats.
Linda van der Nat

Kandidaten van Connect Wageningen tijdens de bekendmaking van de zetelverdeling. © Sven menschel

Het centrale stembureau van Wageningen gaat de stembiljetten van vier stembureaus in Wageningen opnieuw laten tellen. Bij het stembureau in Forum, in de bibliotheek, in de brandweerkazerne en in gemeentelijk informatiepunt ‘t Startpunt waren de verschillen tussen studentenpartij Connect Wageningen en ChristenUnie zó klein, dat het stembureau er geen twijfel over wil laten bestaan naar wie de restzetel moet.

Op dit moment gaat de restzetel naar Connect Wageningen op basis van een verschil van drie stemmen. Connect Wageningen krijgt nu twee zetels in de raad, ChristenUnie een. Na de hertelling draait dit mogelijk om.

De hertelling is openbaar en is om half twaalf vanochtend begonnen in de raadzaal van het stadhuis. Om half vijf wordt de uitslag bekendgemaakt. Op Facebook laat lijsttrekker Mark Reijerman van Connect Wageningen weten de uitslag met spanning tegemoet te zien. ‘Voor mij, en voor Connect, zijn deze dagen echt zenuwslopend. Ik weet zeker dat het ook zwaar is voor de ChristenUnie.’