Congres en prijs voor biologiestudenten

Biologiestudenten uit heel Nederland dingen mee naar ‘de Darwin’. Deze scriptieprijs wordt uitgereikt tijdens het eerste landelijke congres voor biologiestudenten, op 4 december in Burgers’ Zoo te Arnhem.

‘Voor Biologie bestond nog geen landelijke scriptieprijs, en een landelijk congres voor biologiestudenten miste ook,’ zegt de Wageningse biologiestudent Jeffrey Verhoeff, voorzitter van het Landelijk Overleg Biologiestudenten (LOBS). ‘Daarom hebben wij die in het leven geroepen.’

Het LOBS wil met het landelijke congres en de scriptieprijs een aanzet geven tot meer informatie-uitwisseling tussen biologen van uiteenlopende vakgebieden en van verschillende universiteiten. ‘Dit mist nu een beetje, iedereen is met zijn of haar eigen thesis bezig in een leerstoelgroep’, zegt Verhoeff. ‘Veel interessante resultaten worden nu niet gedeeld tussen disciplines. Dat is heel erg zonde, want interdisciplinariteit is erg belangrijk voor de bioloog van de toekomst.’

Uit dertig inzendingen voor de scriptieprijs selecteerde een jury de drie beste bachelor- en masterscripties. De uitgekozen studenten mogen hun onderzoek tijdens het congres aan de zeskoppige jury presenteren, enkele andere studenten – die net niet bij de top 6 zaten – verzorgen posterpresentaties. De winnaars van de bachelor- en masterscriptieprijs krijgen een borstbeeldje van Darwin en een publicatie in vakblad Bionieuws.

Het congres is in dierentuin Burger’s Zoo en als spreker heeft LOBS de bekende primatoloog Jan van Hooff gestrikt. Desondanks zijn de kaarten nog lang niet uitverkocht. ‘Er kunnen vijfhonderd mensen in de zaal en foyer. We zijn nu flink aan het promoten om te zorgen dat iedereen die geïnteresseerd is in biologie weet van het congres en de scriptieprijs’, zegt Verhoeff.

Het LOBS is heel blij met de locatie van het congres. ‘Burgers’ Zoo was heel enthousiast over het concept en het feit dat het door studenten georganiseerd wordt, en was daarom snel bereid mee te werken.’ Studenten die een kaartje kopen voor het congres (à €15), kunnen voorafgaand gratis naar de dierentuin. Ook het diner en een parkeermuntje zijn in de prijs inbegrepen.

Kaartjes zijn nog tot 27 november te bestellen.