Organisatie - 14 oktober 2016

Communicatiewetenschappen mag naam wijzigen

tekst:
Rob Ramaker

De bacheloropleiding Communicatiewetenschappen is positief beoordeeld door een bezoekende accreditatiecommissie. Ook mag de geplaagde opleiding haar naam veranderen in Communicatie en life sciences.

Het gaat om een mondeling oordeel van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Deze keurmeester beoordeelt iedere zes jaar alle Nederlandse studies. Een definitief schriftelijk oordeel volgt later.

Het nieuws is een nieuwe opsteker voor de opleiding. Drie jaar geleden was het voortbestaan nog onzeker, aangezien structureel te weinig studenten werden getrokken. Maar afgelopen september begonnen er 24 studenten, zodat de studie weer boven de als kritisch beschouwde grens van 20 studenten staat. ‘Het ziet er behoorlijk positief uit’, zegt Peter Feindt, hoogleraar Strategische communicatie aan Wageningen University & Research.

Optimistisch
Toch is de bacheloropleiding nog niet helemaal in veilig vaarwater. Vanaf nu moeten structureel meer dan 20 studenten worden getrokken, zegt WUR-voorlichter Simon Vink. ‘Het ziet er goed uit, maar dit mag geen eenmalige piek blijken.’ Feindt is echter optimistisch. Het personeel van de opleiding en de bijbehorende leerstoelgroepen gaat keihard aan de werving werken, zegt hij. ‘En ik hoop dat de universiteit ons hierbij gaat helpen.’

Het ziet er behoorlijk positief uit
Peter Feindt, hoogleraar Strategische communicatie

Communicatiewetenschappen werkte afgelopen jaren hard aan het profiel. Om de koppeling met levenswetenschappen te maken, verdiept elke student zich nu in een life sciences-thema, zoals voeding, gezondheid, duurzame energie, natuurbeheer of klimaatverandering. Verder kwamen er nieuwe vakken en meer flexibiliteit. De kwaliteit van de opleiding stond nooit ter discussie. De Keuzegids waardeerde deze juist als beste Nederlandse communicatieopleiding. Ook de accreditatiecommissie beoordeelde de opleiding zeer positief.

Publiciteitscampagne
De nieuwe naam moet het ‘unieke Wageningse profiel’ van de opleiding ook naar buiten zichtbaar maken. Feindt verwacht dat er dit jaar al geworven kan worden met de nieuwe naam. Afgelopen jaar werd al uitgepakt met een grootschalige publiciteitscampagne. Hierbij werden onder meer BNN-presentatoren Valerio Zeno en Dennis Storm ingezet. Ook de master krijgt een nieuw naam. Applied Communication Science verandert in Communication, Health & Life Sciences.


Re:ageer