Communicatie maakt werk van werving

De opleiding Communicatiewetenschappen stond ‘in de etalage’ bij de bachelor open dag afgelopen zaterdag. Het werven van studenten voor deze opleiding krijgt de komende tijd extra aandacht.
Koen Guiking

De stand van Communicatiewetenschappen was het eerste wat studiekiezers zagen als ze Forum binnenkwamen via de ingang bij de WURshop; en het laatste stalletje waar ze langskwamen toen ze weer vertrokken. Andere bacheloropleidingen hadden veelal kraampjes op de eerste verdieping, op de informatiemarkt. Communicatiewetenschappen stond zo ‘letterlijk in de etalage’ om de studentenwerving een extra steuntje in de rug te geven. Dit collegejaar stroomden slechts acht nieuwe studenten in; voor het voortbestaan van de opleiding zijn minimaal twintig inschrijvingen per jaar nodig.

Meer zichtbaarheid tijdens de open dag is niet het enige dat Wageningen Universiteit uit de kast haalt om het aantal studenten binnen drie jaar weer op peil te krijgen. Er is intussen ook een online campagne gestart om de volgende meeloopdag onder de aandacht van 6-vwo-ers te brengen en er is nageacht over een betere profilering van de opleiding. De belangrijkste koerswijziging is dat niet zo zeer studiekiezers aangesproken worden die geïnteresseerd zijn in communicatie, met speciale belangstelling voor Life Sciences, maar andersom: bèta’s benaderen die interesse hebben in de combinatie van life sciences en communicatie. ‘Een verschil in de verpakking van een aangepast programma’, zegt opleidingsdirecteur Gerry van Nieuwenhoven. ‘Het is de bedoeling om de inhoud van de opleiding beter te laten aansluiten bij deze nauwer omschreven doelgroep.’

Studenten die in september aan de opleiding beginnen krijgen in hun studie enkele nieuwe vakken aangeboden die speciaal voor hen ontwikkeld worden. Daarnaast is de vrije keuzeruimte iets vergroot. Waar nu nog 24 studiepunten naar eigen inzicht ingevuld mogen worden, zijn dat straks 30 credits, naast de verplichting om een door de opleidingscommissie goedgekeurde life science minor op te nemen in het studiepakket. Die extra vrije ruimte gaat ten koste van enkele algemene vakken. Dit geeft de life science geïnteresseerde communicatiewetenschappers in spé meer gelegenheid zich te verdiepen in bètavakken.

Van Nieuwenhoven: ‘Denk niet dat de nieuwe aanpak al effect zal hebben op het aantal inschrijvingen voor het komende collegejaar. Veel vwo 6-scholieren hebben hun keus al gemaakt. Die moeten zich namelijk voor 1 mei inschrijven. Op de open dag van afgelopen zaterdag waren vooral veel vwo 4 en vwo 5-scholieren.’

Gerry van Nieuwenhoven

De opleidingsdirecteur vermoedt dat de recente afname in studentenaantallen samenhangt met de naamsverandering van ‘Toegepaste Communicatiewetenschappen’ naar het algemene ‘Communicatiewetenschappen’. Van Nieuwenhoven: ‘De opleiding in Wageningen is echt heel anders dan Communicatiewetenschappen aan andere universiteiten, maar dat zie je aan de naam niet meer af.’ Nu komen er dus misschien wel studiekiezers naar een open dag in Wageningen die eigenlijk niet naar zo’n gamma-bèta-georiënteerde opleiding op zoek zijn, terwijl de scholieren die wel geïnteresseerd zijn niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden, denkt Van Nieuwenhoven.

Die naam kan pas weer veranderd worden na de volgende heraccreditatie van de opleiding, eind 2017. Dat is dus rijkelijk laat. Wel is vast aan scholieren gevraagd welke naam zij het meest passend vonden nadat zij het nieuwe profiel van de opleiding gelezen hadden. Hun keuze viel op: Life Science and Communication. ‘In de werving wordt deze nieuwe naam alvast gebruikt als ondertitel voor de opleiding’, laat Van Nieuwenhoven weten.