Wetenschap - 14 februari 2002

Commentaar: For Quality of Life

Commentaar: For Quality of Life

Wageningen UR krijgt een nieuw missie-statement en een nieuwe slogan. 'Safe food in a vital world' wordt vervangen door 'For quality of life'.

De nieuwe 'pay-off' is geen verbetering. 'For quality of life' zegt niets over Wageningen UR. Het zou net zo goed de slogan kunnen zijn van Albert Heijn, een bejaardentehuis of een medicijnenfabrikant. Maar goed, 'Let's make things better' hoeft ook niet per se te slaan op keukenmachines en gloeilampen.

Vervelender is dat de snelle opeenvolging van slogans laat zien dat het management van Wageningen UR geen heldere strategische lijn voor ogen staat. Sinds 'landbouw' niet langer het vanzelfsprekende werkveld van de Wageningse onderzoekers is, zoekt Wageningen naar een nieuwe identiteit.

Toen minister Laurens Jan Brinkhorst in april 2000 afkondigde dat Wageningen zich wat hem betreft bezig zou moeten houden met duurzaamheid en life sciences, waren dat kortstondig de nieuwe modewoorden in het beleidscircuit. Ineens verscheen de ondertitel 'university of life sciences' in folders en advertenties. Die slogan heeft juist een technische klank. Life sciences, dat is DNA-technologie, zeker geen sociologie.

Nu, nog geen twee jaar later, moet Wageningen zich volgens de schrijvers van het strategisch plan juist gaan richten op de maatschappijwetenschappen. Dat is goed nieuws voor de Leeuwenborch en het LEI, die de komende jaren waarschijnlijk kunnen rekenen op extra geld. Maar LEI en Leeuwenborch doen er goed aan niet te vroeg in juichen uit te barsten.

Als de mode in het huidige tempo blijft veranderen, kan over een jaar of twee weer een heel ander vakgebied het nieuwe speerpunt van Wageningen UR zijn.

Korn? Versluis

Re:ageer