Comedy Club niet populair op AID

Terwijl aankomende bachelorstudenten zich tijdens de dinsdagmiddag van de AID een weg banen door de stad en verscheidene workshops bijwonen, wordt de workshop van de Comedy Club minder goed bezocht. Emma Holmes, de oprichter van de club, denkt daar wel een verklaring te hebben.
Madhura Rao

© Madhura Rao

De meeste workshops worden alleen voor bachelorstudenten georganiseerd, aangezien de masterstudenten dinsdag een studiedag hadden op de universiteit. De workshop van de Comedy Club was de enige die niet in het Nederlands werd gegeven. Emma, wiens moedertaal Engels is, heeft het gevoel dat dit de reden zou kunnen zijn dat zo weinig mensen bij de workshop kwamen opdagen.

Sarah Haimes en Panos Efstathiou, die beiden lid zijn van de club, leggen uit dat veel mensen ook terugschrikken voor humor, omdat een ander aan het lachen maken erg moeilijk kan zijn. ‘Mensen verwachten dat komedie meteen grappig moet zijn, maar dat is niet het geval’, verklaart Emma.

Oprichting

Toen Emma een aantal jaar geleden zelf als buitenlandse student in Wageningen kwam merkte ze dat het grootste deel van het amusement op Nederlandstaligen was gericht. Dit gebrek aan mogelijkheden gecombineerd met haar passie voor het lachen zetten haar aan tot het oprichten van de Comedy Club. ‘We werken met materiaal dat herkenbaar is voor mensen van verschillende achtergronden. Familie en eten zijn daar goede voorbeelden van’, vertelt Emma.

De club bestaat uit een mix van Nederlandse en buitenlandse studenten en geeft regelmatig voorstellingen. Het team binnen de club is ervan overtuigd dat improvisatievoorstellingen helpt bij het spreken in het openbaar en bij improvisatievaardigheden. Ze hopen nieuwe leden te mogen verwelkomen, zodat de club ‘vrolijkheid en vreugde kan blijven verspreiden in Wageningen.’