Organisatie - 1 april 2015

Column: Moestuintjes

tekst:
Stijn van Gils
6

Terwijl Louise Fresco vrolijk keuvelde over moestuintjes op onze vensterbank, kreeg de universiteit van Groningen een onderwijscampus in China. Zakelijke belangen, daar hebben we wat aan!

Een verademing was ze, eindelijk een Wageningen UR-leider die alternatieve ideeën prijst. Geen boze mailtjes aan rebellerende medewerkers (‘Op jouw poster stond het verkeerde logo’), maar een gezellige ingezonden brief aan nrc.next over de educatieve waarde van de moestuintjes bij Albert Heijn. Fijn, die positieve, open houding.

Maar is het verstandig? Terwijl Louise Fresco vrolijk keuvelde over het plantjesproject van de grootgrutter, ging de Rijksuniversiteit Groningen op handelsmissie in China. Nu hebben ze daar een campus gekregen. Inderdaad, een campus, met ruimte voor 10.000 studenten, en ze gaan werken aan…landbouw. Verrassing! Of er op de achtergrond een rol voor Wageningen UR is? Nou, niet echt, we zijn niet betrokken en ‘verrast’ door het initiatief.

Ons bestuur was vast te druk met luisteren naar sentimenten in de samenleving. Wat een afleidende onzin. Alsof Henk en Ingrid zich dan ineens begrepen voelen en ons onderzoeksbudget gaan sturen. Zakelijke belangen, daar hebben we wat aan. Natuurlijk blijven sommigen roepen dat we te nauwe banden met de industrie hebben. Geeft niks, dat is nu eenmaal inherent aan succesvol zijn. Gewoon negeren. Veel Facebookgebruikers zijn ook boos om hoe er met hun privacy wordt omgesprongen. Dacht je werkelijk dat Facebook daar last van had?

Het is tijd voor verharding. Ik hoop dat onze nieuwe rector onbereikbaar, kil en zakelijk is. Iemand die scherpe deals sluit en ondertussen subtiel dreigt onderzoeksgroepen te sluiten. Wij – de gewone onderzoekers – zullen ons misschien onbegrepen en vernederd voelen. Perfect! Het motiveert ons slechts om extra hard te werken. Om te bewijzen dat de baas het mis had, dat wel. Maar dat maakt voor het resultaat niet uit.

Re:acties 6

  • De Paashaas

    Top istie weer! Ga zo door

    Reageer
  • Stijn van Gils

    @Piet,

    Leuke reactie! Dank je.

    Eén column zegt inderdaad niet zo veel over iemand (hoop ik). Al geeft het natuurlijk wel een beetje aan waar op dit moment de prioriteiten liggen. Mijn prioriteit ligt deze keer bij: verrassen (okay, en provoceren).

    De prioriteit van de Raad van Bestuur ligt m.i. nu wat meer op het aanvoelen van het sentiment in de samenleving. Dat heeft zeker voordelen, maar je verliest ook wat. Op dat laatste zoom ik nu in. De ware wereld is natuurlijk veel genuanceerder.

    Ik geloof best dat de publieke opinie een enorm effect op zakelijke deals kan hebben. De vraag is alleen of wij (Wageningen UR) daar zakelijk gezien altijd wat aan hebben. In jouw voorbeeld van de megastal zou ik zeggen: nee, niet direct. Hetzelfde geldt voor mijn gevoeligheid voor Fresco’s lieve media-uitstraling. Interessant dat ik daar gevoelig voor ben, maar ik breng geen zak met geld mee.

    Nog iets anders. Ik suggereer in mijn column dat Groningen een goede deal gesloten heeft. Moeten we in Wageningen inderdaad jaloers zijn? Zo’n hele nieuwe campus brengt natuurlijk ook allerlei nieuwe complexiteit met zich mee.

    Stijn

    Reageer
    • Piet

      Ha Stijn,

      Begrijp me niet verkeerd, mensen moeten ook kritische vragen stellen over wat er gebeurt, en ik vind het goed dat je dat doet.

      Maar tot in hoeverre is de RvB dus bezig met 'sentiment aanvoelen'? Ze presenteren zich natuurlijk wel alsof het hoog op het prioriteitenlijstje staat en dat is prima, maar hoe veel tijd daar werkelijk in wordt gestopt door de RvB zelf is natuurlijk van buitenaf niet te zeggen. Daarom kun je moeilijk daarover oordelen. Vergeet niet dat de uni een onderdeel is van de maatschappij. Dat is dus een deel zakelijke deals sluiten, - wat ongetwijfeld gebeurt - en voor een gedeelte de maatschappij tevreden houden. Het is voor het grootste gedeelte belastinggeld wat de uni draaiende houdt en ervoor zorgt dat er ook fundamenteel onderzoek kan worden gedaan. De belastingcentjes van Henk en Ingrid moeten goed besteed worden en daarvan moeten zij zelf natuurlijk ook overtuigd zijn ;)

      En een interessant punt over die campus in China. Ik heb nog geen reactie van de uni hierover gezien..

    • Stijn van Gils

      Ha Piet,

      Hier de Twitter-conversatie die ik had met woordvoerder Simon Vink. Meer weet ik ook niet:
      https://twitter.com/stijnvangils/status/583188322153005056

      Goed weekend.

      Groet,

      Stijn

  • Piet

    Heb je wel door hoe veel invloed de 'publieke mening' kan uitoefenen op zakelijke deals? Zo wilde men bijvoorbeeld in Grubbenvorst een duurzame megastal bouwen, maar door oppositie van onwetende burgers duurt het al zo'n 10 jaar voordat er eens een knoop is doorgehakt. Zakelijkheid kan ook veel tijd en geld kosten (!!!).

    Als je weet wat er speelt, kun je daarop inspelen en je "scherpe deals" zo framen, dat het beter overkomt bij het publiek. Mensen zijn erg beïnvloedbaar door de media. Zelf ben jij er ook gevoelig voor, aangezien dat je de RVB als vrolijk, gezellig en lief ziet ;) Da's nou juist de kunst..

    Bovendien is die column niet per sé representatief voor het werk van Fresco hier aan de WUR. Ze ligt wel eens onder vuur omdat men vindt dat ze juist te liberaal en zakelijk zou zijn. Ik zou wat meer van haar werk lezen voordat je een oordeel velt, want één column zegt natuurlijk niet heel erg veel over iemand, toch?

    Reageer
  • Stijn van Gils

    Ja, ik ben het zelf. Ik probeer de dingen soms een beetje om te draaien.

    Over de feiten:
    Het is inderdaad 1 april, maar berichten over de RUG-campus in China en het artikel over moestuintjes zijn al ouder. Zie:
    http://resource.wageningenur.nl/nl/organisatie/show/Universiteit-Groningen-vestigt-campus-in-China.htm
    en
    http://www.nrc.nl/next/van/2015/maart/26/de-verheugende-opmars-van-de-moestuinier-1478329

    Over de mening:
    @Amrish en @Gerben, Is dat echt zo? Kun je het sentiment in de maatschappij aftasten en ondertussen strakke zakelijke deals sluiten? Uiteindelijk kun je je energie maar een keer besteden. En, wat als het maatschappelijke sentiment is dat een universiteit geen strakke zakelijke deals moet sluiten?

    Reageer
  • Amrish

    Verder alles goed Stijn, is dit Stijn? Wie is dit? Ah, wacht, 1 april ;) Het een sluit het ander niet uit. Je kunt prima bezig zijn met sentiment in de maatschappij aftasten (super essentieel) en strakke zakkelijke deals sluiten.

    Reageer
  • Gerben

    Ik destilleer de roep om variatie in de raad van bestuur. Moge de nieuwe rector magnificus zijn(/haar?) collega's aanvullen.

    Reageer

Re:ageer