Wetenschap - 7 maart 2002

Column: Het Dobbelman-effect

Column: Het Dobbelman-effect

Het is goed dat Wageningen steeds meer aan de weg timmert en dat ons onderzoek de ochtend- en soms de avondkrant haalt. Dan weet de belastingbetaler als hij de krant leest wat wij hier met zijn allen aan het doen zijn. Misschien slaan we wel twee vliegen in ??n klap. Want de kinderen van de belastingbetaler kijken soms ook de krant in en wellicht zien zij door ons onderzoek het Wageningse licht schijnen. Publiciteit, dat moet geld en meer studenten opleveren. Daarom ben ik ook zo blij met de bijna dagelijkse berichtgeving over onze onderzoeksresultaten. Dat spreekt middelbare scholieren aan, daar hebben zij wat aan. Heerlijk is het om in het ochtendblad te lezen dat boeren die heel weinig geld te besteden hebben onder de armoedegrens leven. Dat geeft houvast in het leven, want waar moet het heen - zoals de minister van LNV soms zegt - dat boeren met weinig geld eigenlijk heel rijk zijn. Dat begrijpt de gemiddelde krantenlezer niet en al helemaal niet de middelbare scholier. Daarom is het ook prima om te lezen dat biologen van Wageningen hebben vastgesteld dat de Nederlandse natuur door het warmere klimaat verandert en dat het straatliefdegras in de stad oprukt. Dat brengt leven in de brouwerij. Over zoiets praat je met je geliefde en met de buren. Want misschien wordt het hier straks wel net zo lekker warm als in het zuiden en dan hoeven we helemaal niet meer met een ordinaire charter naar Izmir of Benidorm op vakantie te gaan. Heerlijk is het ook om te lezen dat wij van Wageningen hebben vastgesteld dat er in de gezinnen van boeren nu ook diepvriespizza's worden gegeten. Dat is goed voor 'the quality of life' op het platteland en voor het nuttigen van 'safe food in a vital world'. Daar kunnen de lezers en de marketeers van de multinationals wat mee.

Maar jammer is het wel dat we zo weinig op de televisie komen, terwijl we toch zo veel te bieden hebben. Soms doet een Wageningse hoogleraar mee aan een wetenschapsquiz of speelt een student Lingo, maar dat trekt geen studenten, daar kijken alleen bejaarden naar. We moeten in de Honeymoon zitten of in Spoorloos. Onze plaatselijke criminelen moeten zich melden bij Peter R. de Vries of zich kandidaat stellen voor de lijst Fortuyn. Of misschien moeten we met zijn allen wel de reclame in. Want het is toch prachtig om te horen en te zien dat Dobbelman geen wijn- en koffievlekken achterlaat en dat onderzoekers van de Universiteit van Wageningen dat hebben bewezen. We moeten het Dobbelman-effect uitbuiten. Het moet toch kunnen dat dit voorbeeld door vele Wageningers wordt gevolgd. Waarom wordt de fotogenieke hoogleraar in de streekproducten niet gevraagd voor een reclamespotje over margarine en waarom laat hij dat over aan een Zeeuws meisje? Waarom zit een praatjesmaker als Boudewijn B?ch in de rijstreclame en niet een goedogende, geleerde jongedame van Plant Research International? Daarom ben ik blij met het reclamespotje van Dobbelman, want als er ??n schaap over de dam is volgen er meer.

Kees de Hoog

Re:ageer