Student
Studentenleven

College volgen op je laptop

Wageningse studenten konden een half jaar geleden voor het eerst studiepunten halen door een MOOC als keuzevak te volgen. Inmiddels zijn er zes van dit soort online vakken aan Wageningen University. Wordt laptoponderwijs de nieuwe trend?

foto Sven Menschel

De eerste Wageningse MOOC (massive open online course) voor studiepunten is het vak ‘Food security and sustainability: Systems thinking and environmental sustainability’. Dit vak is net als de andere online cursussen van WUR en andere universiteiten te vinden op het onderwijsplatform edX. Iedereen kan daar MOOC’s volgen.

Studiepunten krijgen voor Wageningse MOOC’s kan soms ook, maar dan moet je wel ingeschreven staan aan Wageningen University. Je krijgt dan toegang tot een afgeschermd gedeelte, alleen voor Wageningse studenten. Een dergelijke MOOC-variant voor studiepunten heet een SPOC (small private online courses) en is soms verzwaard met extra opdrachten.

Groen scherm

Docent Eddie Bokkers van de leerstoelgroep Dierlijke Productie Systemen werkte mee aan de MOOC/SPOC over Food security. Hij moest in een studio voor een groen scherm staan en een script voorlezen. ‘Het is heel anders dan college geven.’ Hoewel hij het een leuke ervaring vond, miste Bokkers wel iets. ‘Bij dit vak had ik geen gevoel bij wie de studenten waren. Je ziet en spreekt ze niet, terwijl dat onderwijs nou juist zo interessant maakt.’

‘Het kenmerk van een MOOC is inderdaad dat er geen directe interactie is met de docent’, zegt Ulrike Wild, programme director online & open education van WUR. WUR-onderzoeker Gwenda Frederiks onderzoekt momenteel wat studenten daar eigenlijk van vinden. ‘Een deel van de studenten vond het vervelend dat er weinig contact met de docenten was, maar de meerderheid had daar helemaal geen behoefte aan’, vertelt ze.

Er is wel een online discussieforum voor de studenten die een SPOC volgen. Een aantal studenten fungeert als moderator. Lastige of veelvoorkomende vragen spelen ze door aan de docent. Het forum wordt niet vaak gebruikt, zegt onderzoeker Frederiks. Student Josanne Dalstra: ‘Goed dat er zo’n forum is, maar voor mij was alles eigenlijk wel duidelijk.’

Flexibel

Een veelgenoemd voordeel van online onderwijs is flexibiliteit. Wild: ‘Het kan een enorm groot voordeel zijn dat het niet geroosterd is. Dat je kan zeggen: ik reserveer één week in juli en dan doe ik het vak. Of je gaat er iedere nacht aan werken.’ Studenten Iris, Josanne en Evert vertellen dat het inderdaad goed uitkwam dat ze hun studeergedrag konden aanpassen aan hun eigen situatie (zie kaders).

Wild ziet nog een groot voordeel van online onderwijs. Studenten kunnen zo namelijk vakken van andere topuniversiteiten volgen, die Wageningen University zelf niet aanbiedt. En niet alleen voor ‘reguliere’ studenten is het een kans om online vakken van bijvoorbeeld Harvard of MIT te volgen. Wild: ‘Online onderwijs is een kans voor werkende mensen na hun studententijd, voor mensen die geen toegang hebben tot een campus, of voor mensen die om andere redenen niet de mogelijkheid hebben om fulltime te studeren.’

Er zijn echter nog geen waterdichte online tentamens voor de MOOC’s en SPOC’s. Daarom moeten de tentamens voorlopig nog op de campus van de verantwoordelijke universiteit worden gemaakt.

Tinder

Over het algemeen wordt online onderwijs door Wild, Frederiks, Bokkers en de studenten gezien als een flexibele aanvulling op het studieprogramma, niet als een vast onderdeel daarvan. Bokkers: ‘Een MOOC is interessant voor onze leerstoelgroep en de universiteit; we kunnen onszelf laten zien. Maar ik zou niet al het onderwijs zo willen zien. Dat zou ik een te beperkte vorm van onderwijs vinden, voor zowel studenten als docenten.’ Student Iris Mathar: ‘Zo ernaast vond ik een online vak prima. Maar bijvoorbeeld in periode 3, als je maar één vak volgt, zou ik veel liever gewoon naar de uni gaan, een college volgen, vragen kunnen stellen en gewoon lekker naast mensen zitten in een collegezaal.’

18 van de 66 ingeschreven studenten voor de SPOC ‘Food Security and Sustainability: Systems thinking and environmental sustainability’ hebben ook tentamen gedaan. Wild was positief verrast over deze getallen. Over het algemeen weten echter nog maar weinig studenten de MOOC’s te vinden. Volgens Wild zouden studenten een actievere houding kunnen aannemen. ‘Je schrijft je ook in bij Spotify en Tinder; het is niet veel moeilijker om je in te schrijven bij het online onderwijsplatform edX.’

Meer informatie voor studenten over MOOC’ss voor studiepunten is te vinden opwww.wur.eu/credits-moocs.

‘Het is eenzaam, maar efficiënt’

Iris Mathar, bachelorstudent Voeding en

gezondheid‘Ik volgde in die periode twee vakken waarvoor ik een artikel moest schrijven in een groep, maar ik had geen zin om de hele dag te schrijven. Een online vak ernaast leek me een goede uitdaging. Het voordeel was dat ik er in mijn eigen tijd gewoon even aan kon werken, tussen twee afspraken door. Normaal moet je naar college fietsen en heb je nog pauze tussendoor. Nu ging ik gewoon achter mijn laptop zitten en begon. Het is veel efficiënter. Je kan de filmpjes ook versneld afspelen, dat is wel chill. Maar ik zou online vakken niet vast in het programma opnemen. Het is natuurlijk wel erg individueel. Best eenzaam.’

‘Ik moest nog één studiepunt halen’

Josanne Dalstra, masterstudent Plant

sciences‘Ik heb naast mijn thesis een online vak gevolgd, omdat ik nog één studiepunt moest halen. Ik verwachtte van tevoren niet zo’n hoog niveau, maar het was gewoon een écht driepuntsvak. Dat vond ik ook wel goed. Je kunt de verschillende modules makkelijk per week indelen. Op een gegeven moment was het wel lastiger, omdat ik toen druk was met mijn thesis. Maar het zijn maar een paar uur, die kan je dan best in de avonden plannen. Het is flexibel. Ik denk dat zo’n vak handig is, bijvoorbeeld voor mensen die na hun stage een maandje niets hebben. Dan is het trouwens wel jammer dat je niet meteen examen kan doen. Dat is het enige minpuntje.’

‘Ik wilde meer bij mijn gezin zijn’

Evert Prins, masterstudent

Organic agriculture‘Ik woon in Brabant. Ik pendel dus steeds heen en weer met de auto, 90 kilometer per dag. In februari kreeg ik een zoontje. Daarom had ik besloten om een periode rustig aan te doen en meer thuis te zijn bij mijn gezinnetje. Maar ik wilde niet helemaal niets doen. Toen vond ik dit. Inhoudelijk en visueel was het een goed vak. Als ik gewoon in Wageningen op kamers had gezeten, dan zou ik 100 procent de voorkeur geven aan echt college. Maar als het onderwerp mij aan zou spreken, zou ik nog wel eens zo’n online vak willen doen.’

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.