College volgen in de zomer

Voor wie na het laatste tentamen nog niet is uitgeleerd, heeft Wageningen University & Research komende zomer een aantal summer schools op stapel staan. Professionals, PhD’ers en studenten kunnen hun kennis van de Wageningse domeinen bijspijkeren.
Linda van der Nat

© Linda van der Nat

Er zijn zeventien cursussen te volgen, variërend van Greenhouse Horticulture tot Microalgae Biorefinery. De summer schools richten zich met name op PhD’ers en professionals buiten Wageningen, maar ook voor studenten worden er inhoudelijke activiteiten georganiseerd. Zo vindt eind augustus het driedaagse Invention Summer Camp plaats, waarbij studenten in een challenge op zoek gaan naar hun ideale studieklimaat.

Summer schools zijn bedoeld voor mensen die doelbewust de zomer gebruiken om hun kennis bij te spijkeren of aan te vullen, zegt projectleider Margriet van Vianen. ‘De zomer wordt steeds meer gebruikt om op niveau te komen. Er zijn veel mensen die kennis uit Wageningen willen halen, maar te veel op afstand zitten. Met summer schools kunnen zij proeven van de universiteit.’

Levendigheid

Bovendien zijn de zomerse colleges een uitgelezen mogelijkheid om andere mensen en culturen te leren kennen, aldus Van Vianen. ‘En het zorgt voor levendigheid op de campus tijdens de stille zomermaanden.’

Voorgaande jaren organiseerden veel groepen binnen de WUR al summer schools, maar nu is er voor het eerst een overzicht waar alle summer schools bij elkaar staan, onder de paraplu van One Wageningen. Kijk op de website voor welke summer schools je je nog kunt aanmelden.