Organisatie - 1 januari 1970

College volgen aan de rivier

‘Zag ik jou niet gisteren aan de Rijn?’ ‘Ja, klopt. Ik volgde een extra college.’ Vanaf september is het mogelijk in Wageningen. De afdeling IT heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarmee docenten eenvoudig zelf hun colleges kunnen opnemen. Studenten kunnen deze dan als mp3-tje of als filmpje downloaden via internet.

Bij het ICTO, de groep die ICT-oplossingen voor het Wageningse onderwijs ontwikkelt, zijn ze er maar wat trots op. Het door hen ontwikkelde systeem Presentations To Go (P2G) draait en is vanaf september beschikbaar voor docenten. Die kunnen dan kiezen uit twee varianten: een memorecorder waarmee alleen het geluid wordt opgenomen en een complete ‘roadkit’ waarmee de docent zichzelf op video vastlegt.
Kiest de docent voor de audioversie, dan leent hij bij de afdeling ICT een memorecorder, speldt de bijbehorende microfoon op en legt daarmee zelf zijn college vast. Na afloop plugt hij de recorder in zijn computer en mailt het geluidsbestand naar de afdeling ICT die het vervolgens toevoegt aan de EDUweb-pagina van het betreffende vak. Hij heeft van zijn college dan feitelijk een podcast gemaakt die studenten later kunnen beluisteren met een mp3-speler, bijvoorbeeld de populaire iPod.
Met de ‘roadkits’ gaat de docent nog een stapje verder. In deze koffer op wieltjes zitten een computer en videoapparatuur. Om zijn college op te nemen hoeft de docent alleen maar een paar kabels aan te sluiten en de camera op de meegeleverde standaard te plaatsen. Met een druk op de knop start hij vervolgens de opname. Het college is dan meteen live te volgen via internet en is daar ook later nog te bekijken.
Ing. Hendrik Klompmaker van het ICTO: ‘Het unieke van het systeem is dat we zowel de docent als zijn Powerpoint-slides vastleggen. Bekijk je het college of de lezing via internet, dan zie je beide naast elkaar geplaatst. En zodra er van slide gewisseld wordt, komt deze even wat groter in beeld.’ Zijn collega Michael Hegeman vult aan: ‘Het uitgangspunt was een systeem te ontwikkelen dat laagdrempelig is voor de docent. Nu wordt met een druk op knop alles geregeld. Juist de snelheid en het gemak moeten ervoor zorgen dat het aanslaat.’
Het systeem wordt op het moment al gebruikt. Zo worden alle promoties in de Aula automatisch opgenomen en zijn ook veel lezingen van Studium Generale live te volgen. Klompmaker: ‘De belangstelling voor de live uitzendingen van de promoties is nog niet zo groot. Gemiddeld kijken daar vijf tot tien mensen mee. Maar de lezing van PvdA-leider Wouter Bos twee weken geleden trok bijvoorbeeld zo’n vijftig kijkers. En bij de Science is cooking-colleges waren het er zo’n honderd.’
Voorlopig zijn er drie roadkits beschikbaar. Enkele docenten hebben al enthousiast gereageerd. Ook enkele grote bedrijven waaronder softwaregigant Microsoft hebben al belangstelling getoond.
Betekent dit het einde van het ouderwetse college? Klompmaker: ‘Dat zal niet zo’n vaart lopen. De ervaringen van Stanford University in Californië zijn dat studenten niet minder colleges gaan volgen, maar juist meer vakken gaan doen. Ze kunnen colleges volgen die anders niet in hun rooster passen. Ook aan de Universiteit van Amsterdam heeft men die ervaring met podcasts van colleges. Studenten gebruiken ze daar met name om de colleges nog eens te beluisteren, bijvoorbeeld omdat ze te weinig tijd hadden om aantekeningen te maken.’
De tijd zal leren of dat ook geldt voor de Wageningse student. / JH

Re:ageer