Ceres zet in op duurzaamheid

De Nationale Week Zonder Vlees is voor studentenvereniging WSV Ceres aanleiding om een commissie Duurzaamheid in te stellen. Ambities zijn groot, maar wie betaalt ze?
Kenneth van Zijl

© Ceres

De daghap was volledig vegetarisch. Afgelopen maandagavond zaten 300 leden van de vereniging aan de rijst met gadogado en een Mexicaanse ovenschotel met bonen en ui. En ook de rest van de week wordt er vegetarisch gekookt op de vereniging. Een week zonder vlees bespaart douchewater, beperkt CO2-uitstoot en dierenleed, zo valt te lezen op de site van de organisatie van de vleesloze week.

Ook bij WSV Ceres is duurzaamheid vanaf deze week een serieus issue. De Commissie Duurzaamheid inventariseert op dit moment welke veranderingen het sociëteitsgebouw aan de Generaal Foulkesweg duurzamer maken. De studentenvereniging pakt het serieus aan: ze heeft een ingenieursbureau in de arm genomen, dat moet onderzoeken waar de grootste winst behaald kan worden, tegen de laagste kosten uiteraard.

Plastic soep

Er wordt onderscheid gemaakt in lange- en korte-termijnaanpassingen. De warmte die vrijkomt bij het koelen van de tap, komt ten goede aan de algehele verwarming van het pand. En het bier wordt weer in echte glazen getapt bij kleine evenementen op de vereniging. Dat spaart een hoop plastic bekers uit. Aanpassingen op langetermijn bestaan uit betere isolatie van muren en kozijnen. Het plaatsen van dubbelglas is ook een optie. De vereniging onderzoekt verder of aankoop of huur van zonnepanelen haalbaar is.

Warme douche

Ceres is niet de eerste studentenvereniging met een duurzaamheidscommissie. Bij WSR Argo zijn ze al een jaar bezig met een structurele aanpak om de duurzaamheid te vergroten. Op de vereniging wordt veel gedoucht. Door de aanschaf van efficiëntere CV-ketels heeft de vereniging het gasverbruik teruggebracht. Er wordt meer vegetarisch gekookt en de commissie onderzoekt hoe het ‘warmtelek’ door de grote hoeveelheid ramen van het verenigingsgebouw gedicht kan worden. Bovendien liggen er sinds vier jaar 150 zonnepanelen op het dak.

Beurs trekken

De ambities van WSV Ceres zijn groot. Probleem is echter de financiering. Er is veel geld nodig om alle aanpassingen aan de sociëteit te realiseren. De president van de Ceres rekent op oud-leden. Hij denkt dat de oud-‘Wageningers’ open zullen staan voor de goede, duurzame zaak.