Studentenleven

Ceres: minste aanmeldingen, meeste nieuwe leden

Studentenvereniging Ceres heeft van de drie grootste studentenclubs dit jaar de meeste nieuwe leden binnen weten te hengelen. Van de 143 aanmeldingen die de studentenclub telde na de Annual Introduction Days, hebben zich 131 ingeschreven als actief lid.

KSV Franciscus, dat met 172 de meeste aanmeldingen had, hield 126 nieuwe leden over. Bij SSR-W (153 aanmeldingen) stopte de teller bij 109. Een uitval van 25 á 30 procent is gebruikelijk voor elke vereniging, zegt Robbert Hoeboer van KSV. ‘Allereerst heb je altijd een aantal no-showers; mensen die niet eens op komen dagen voor de intro. Zij hebben zich mogelijk bij meerdere verenigingen ingeschreven en kiezen uiteindelijk voor één intro. Sommigen zien helemaal af van lidmaatschap.’ Floor Dieleman, vicepresident van Ceres, beaamt dat er altijd mensen zijn die zich afmelden. ‘Normaal gesproken hebben wij ook een dergelijk percentage afvallers. Maar dit jaar is het ons gelukt om het aantal inschrijvingen dichtbij de aanmeldingen te houden. Daar zijn we natuurlijk hartstikke blij mee. Blijkbaar hebben we de nieuwe leden goed voorgelicht over wat lidmaatschap precies inhoudt.’ In vergelijking met voorgaande jaren doen de gezelligheidsverenigingen het goed. Ondanks de invoering van de langstudeerboete (toen nog) en de dreigende afschaffing van de basisbeurs groeide het aantal aanmeldingen bij de ‘grote drie’ van 375 naar 468.