Ceres helpt vluchtelingen op WUR

Studentenvereniging W.S.V. Ceres organiseert deze week allerlei activiteiten om geld op te halen voor het WUR-initiatief WURth-while. De studenten zamelen geld in zodat vluchtelingen vakken kunnen volgen aan de universiteit.
Linda van der Nat

© Sven Menschel Elk jaar organiseert Stichting Durf!, een commissie van W.S.V. Ceres, de Durfweek. De hele week staat de vereniging in het teken van geld inzamelen voor het goede doel. Dit jaar heeft de commissie gekozen voor het Wageningse initiatief WURth-while. Dit initiatief maakt het vluchtelingen die nog wachten op hun (tijdelijke) verblijfsvergunning mogelijk om vakken te volgen aan de universiteit. Momenteel zijn er negen vluchtelingen bij tien verschillende vakken ingestroomd.

‘Een heel erg mooi project’, licht Oscar Versteeg, president van Ceres, de keuze toe. ‘Voor ons is het heel vanzelfsprekend om in vrijheid te kunnen studeren, waar dan ook ter wereld. Vluchtelingen in Nederland hebben die vrijheid niet. Het is fijn om iets te kunnen bijdragen aan een initiatief dat hen de mogelijkheid biedt om zich te blijven ontwikkelen terwijl ze wachten op een verblijfstatus.’ Het geld zal gebruikt worden om de vluchtelingstudenten tegemoet te komen in de kosten voor lesmateriaal en de trein- of busreis naar Wageningen.

Maandagavond begon de Durfweek met de verkoop van snacks en loten voor de loterij van woensdag. Gisteravond werd er gekookt voor de bewoners van alle verenigingshuizen. Een deel van de drankopbrengst van die avond gaat naar WURth-while, evenals een deel van de drankopbrengst tijdens het open feest op donderdag. Versteeg: ‘Donderdag komt Fiësta Macumba, een band die ook bij ons heeft opgetreden tijdens de AID. Ze zorgen voor een fijne, ontspannen danssfeer. Als je een cocktail koopt van drie muntjes, gaat een ervan naar het goede doel.’

Vorig jaar maakte Ceres zich ook al sterk voor vluchtelingen. Toen was de opbrengst bijna 2500 euro voor Vluchteling Onder Dak, een stichting die zich bezighoudt met de opvang en begeleiding van mensen van wie het eerste verzoek tot asiel is afgewezen. Versteeg verwacht daar dit jaar overheen te gaan, aangezien de vereniging in aantal leden weer is gegroeid.

.