Centrale kwaliteitstoets zegen voor docenten

Wageningen stevent af op instellingsaccreditatie. 'Dit scheelt een kwart van het werk.'

Goed nieuws voor de docenten: de Wageningse universiteit lijkt af te stevenen op een instellingsaccreditatie door de NVAO. Het advies van de visitatiecommissie is positief, wel moet het nog bekrachtigd worden door het bestuur van de NVAO. Naar verwachting wordt daarover in april een besluit genomen. Instellingsaccreditatie is een lang gekoesterde wens van de Nederlandse universiteiten. Tot voor kort konden alleen opleidingen de officiële kwaliteitstoets van de NVAO doorlopen, noodzakelijk voor het verkrijgen van overheidsgeld. Veel onderdelen van die toets, zoals voorzieningen en personeelszorg, zijn echter centraal geregeld. Gevolg was dat opleidingen elk voor zich vergelijkbare kwaliteitsdossiers moesten aan­leggen. Door de universiteit op al die punten centraal te accrediteren, valt er voor de opleiding veel bureaucratische rompslomp weg. Docenten uit Delft en Nijmegen, waarvan de universiteiten vorig jaar in een pilot zijn geaccrediteerd, melden zo’n 25 procent minder (accreditatie)werk, aldus een woordvoerder van de NVAO.