Studentenleven

Carlos is student én CEO

Alsof je het nog niet druk genoeg hebt tijdens je master, runt Carlos Serrano Fajardo (24) ook nog eens zijn eigen bedrijf vanuit zijn studentenkamer. Samen met drie vrienden startte hij Remode Solutions.
Eva van der Graaf

Carlos Serrano Fajardo bij de hagelnieuwe Australische 3D-printer die in zijn kamer staat. Foto Sven Menschel

‘Nadat ik mijn bachelor Biochemie aan de universiteit van Sevilla had afgerond, wilde ik naar het buitenland om een master te doen. Ik wilde uit mijn comfortzone stappen en zo veel mogelijk leren over het leven. Toen verscheen Wageningen University & Research in mijn browserzoekvak en zodoende begon ik hier in augustus 2017 aan mijn master Biotechnology.

Begin 2018 volgde ik de cursus New Venture Creation. Daarin moesten studenten binnen een minuut een zakelijk idee pitchen. Ik kwam met een idee voor gepersonaliseerde laboratoriumbioreactoren. Die worden ook wel “fermentatieven” genoemd, bekend van de productie van wijn of bier. Ze worden ook gebruikt voor de productie van medicijnen, chemicaliën, biogas of om afvalwater mee te behandelen.

Eerste zakenreis

De jury was meteen geïnteresseerd en de cursusopdracht ontwikkelde zich langzamerhand tot een echt project. Mijn team werkte het concept verder uit en door heel hard te werken kregen we de kans om ons idee te pitchen voor een lening, zodat we ons eigen bedrijf konden lanceren. We kregen de lening en registreerden ons onder de naam Remode Solutions, waar ik nu CEO van ben.

Mijn huis wordt zo langzamerhand een hoofdkantoor

We stimuleren het onderzoek in de biotechnologie door het fermentatieproces dat van nature in de natuur voorkomt, te versnellen. Dit proces duurt gewoonlijk maximaal drie maanden, maar met onze technologie is dit een paar dagen.

We werken in een team van vier personen: ikzelf, Juan Arias, Emanuele Ribatti en Roland Berdager. We hebben al veel leuke momenten meegemaakt, van het vieren van onze eerst vergadering met een biertje bij The Spot tot onze eerste zakenreis: drie dagen naar België voor een wedstrijd. Het is geweldig om werk, vriendschap en gezelligheid te combineren.

Teamcultuur

Het is tof om na te denken over wat voor soort bedrijf je wilt bouwen, wat voor soort baas je wilt zijn en welke teamcultuur je wilt verspreiden. Mijn grootste uitdaging als CEO is het managen van mijn tijd om studie, werk, vrienden en ontspanning te combineren. Ik heb totaal geen achtergrond in ondernemerschap, dus alles met betrekking tot management, onderhandelingen, financiën, investeerders en juridische zaken is nieuw voor mij. Maar ik ben onderhand al vertrouwd geraakt met de Belastingdienst en zijn blauwe enveloppen.

We hebben onlangs onze eerste 3D-printer aangeschaft. Die komt uit Australië en is net zo groot als een koelkast! Het wordt nog een hele toer in daar in mijn kamer mee te gaan werken. Mijn huis wordt zo langzamerhand een hoofdkantoor.

Mijn plan is om me na mijn studie volledig te focussen op Remode. Ondanks de onzekerheid rondom zo’n start-up ben ik erg gemotiveerd. We hebben de ambitie om onze producten te verkopen in heel Europa. Ik overweeg om voorlopig wel in Nederland te blijven wonen. We krijgen hier veel steun en kansen.’

Wekelijks het laatste nieuws ontvangen over studeren en werken bij WUR? Schrijf je dan nu in voor de Resource nieuwsbrief