Campus is Chinese rubberboom rijker, mét koninklijk tintje

Koning Willem-Alexander heeft vanmiddag op het alumnifeest World Wide Wageningen een Chinese rubberboom ‘geplant’. De koning mocht het laatste beetje zand aanbrengen.
Roelof Kleis

Met die activiteit plaatst Willem-Alexander zichzelf in een traditie. In 1991 plantte zijn vader Prins Claus ook een boom in Wageningen. Dat was op Duivendaal ter gelegenheid van zijn 25-jarig huwelijk. De spade die destijds gebruikt werd, is dezelfde die de koning ook nu hanteerde.

Wereldwijd

De boom die de koning plantte is één van de zogenoemde UniversiTrees, die wereldwijd worden geplaatst in het kader van het 100-jarig bestaan van de universiteit. De eerste bomen gingen in april in China de grond in tijdens een Nederlandse handelsmissie. Daarna volgden nog bomen in Bangladesh, Brazilië en op de Dairy Campus in Leeuwarden. Van de beoogde honderd bomen is daarmee, halverwege het jubeljaar, nog maar een fractie geplant.

eucommia bark.jpg

De keuze voor de boom op campus viel op een exotische soort: de Eucommia ulmoides, een oorspronkelijk uit China stammende rubberboom. Achter die keuze gaan geen al te diepe gedachten schuil, legt groenmanager Elike Wijnheijmer van het Facilitair Bedrijf uit. ‘Het is de enige boom die op dit moment verkrijgbaar is en voldoet aan de eisen.’ Eén van die eisen is dat de boom het goed moet doen op de aangewezen plek tussen Orion en Atlas in. ‘Daar is het vaak heel nat, soms heel droog en het waait er behoorlijk.’

De boom moest bovendien al van enige omvang zijn en afwijken van wat er al op de campus staat. De ‘gummiboom’ die door de befaamde Boomkwekerij Van den Berk uit Sint-Oedenrode is geleverd, is twaalf jaar oud, vier meter hoog en heeft een stamomvang van rond de 30 centimeter. De Eucommia is een bladverliezende rubberproducerende boom, de enige die op het noordelijk halfrond voorkomt. De boom kan tot 15 meter hoog worden en bloeit (eenslachtig) van maart tot mei.

Medicinaal

De boom op de campus hangt vol met platte groene vleugeltjes waarin het zaad rijpt. In China wordt de boom gekweekt vanwege de medicinale eigenschappen van de bast. Stoffen die uit de bast worden gewonnen zouden onder meer goed zijn voor de bloeddruk.