Organisatie - 13 maart 2008

Campagne vertienvoudigt bezoek VHL-site

Een poster uit de campagne van Van Hall Larenstein.
Een poster uit de campagne van Van Hall Larenstein.

Foto: .

De website van Van Hall Larenstein trok de afgelopen maand tien keer zoveel bezoekers als normaal. De stijging is te danken aan de reclamecampagne die begin februari van start ging. Vijf weken lang waren drie korte filmpjes over klimaatverandering, ontbossing en verstedelijking te zien op onder meer TMF.
Een leerling zit achter een bureautje in een Noordpoollandschap. Een stuk ijs met een ijsbeer erop breekt af en drijft weg. ‘Klimaatverandering. Wat doe jij? Hogeschool Van Hall Larenstein’, spreekt een stem tijdens het tien seconden durende filmpje. Eenzelfde concept is ook gehanteerd voor de thema’s ontbossing en verstedelijking. Uit onderzoek blijkt dat deze thema’s scholieren aanspreken. De filmpjes maken deel uit van een reclamecampagne die de naam en het onderwijsaanbod van de hogeschool bekender moeten maken.
De afgelopen vijf weken werden de drie commercials vertoond op TMF en op tv-schermen van McDonalds en van de waterflesautomaten van TenQ op middelbare scholen. Ze stonden als banner op de websites van MSN - ook in Duitsland en België - en Hyves en zijn eveneens te bekijken op YouTube. Bovendien kan er een zogenaamde viral per mail worden verstuurd aan vrienden, waarbij de ijsbeer uit het filmpje een persoonlijke boodschap in de sneeuw plast. De website van Van Hall Larenstein vertoont de filmpjes natuurlijk ook en legt de link naar de verschillende majors die op de thema’s aansluiten.
‘De themacampagne kon worden gerealiseerd door extra budget voor werving in 2008. Dat hebben we aangegrepen om vooral de naamsbekendheid en het imago van VHL buiten de groene niche een extra boost te geven’, aldus Judith Pierik, communicatie-adviseur bij Van Hall Larenstein. Het beoogde doel is een stijging van de instroom met minimaal zes procent en van het aantal bezoekers op de open dagen met 25 procent.
De campagne werpt nu al vruchten af. ‘De website trok de afgelopen maand tussen de negentigduizend en honderdduizend unieke bezoekers. In 2007 lag dat aantal voor de maand februari op negenduizend’, vertelt Pierik. De Duitse website van de hogeschool scoorde zelfs nog beter: 22 duizend unieke bezoekers in één maand tegenover 3,5 duizend in heel 2007. In mei en september wordt de campagne herhaald.

Re:ageer