Organisatie - 1 januari 1970

Campagne moet meer vwo’ers trekken

Met een nieuwe wervingscampagne verwacht Wageningen Universiteit het aantal vwo-scholieren dat naar Wageningen komt te kunnen verhogen. Kleurrijke posters en aansprekende thema’s moeten ervoor zorgen dat er in 2010 jaarlijks 650 vwo’ers aan een Wageningse bacheloropleiding beginnen.

Het aantal vwo-instromers is sinds 2002 jaarlijks met zo’n zes procent gegroeid, tot 480 vorig jaar. Met een nieuwe wervingscampagne verwacht de universiteit deze groei voort te kunnen zetten en zelfs iets te vergroten. Dr. Hank Bartelink, voorzitter van de stuurgroep Werving en voorlichting: ‘De campagnes van de afgelopen jaren hebben hun vruchten afgeworpen, maar op een gegeven moment is de magie uitgewerkt. We moesten dus op zoek naar een nieuwe campagne voor de scholierenwerving. Eén van de dingen waar we op inzetten is het aansluiten bij actuele thema’s. Die willen we koppelen aan het onderzoek dat in Wageningen plaatsvindt. Op dit moment weten scholieren vaak niet goed wat er in Wageningen allemaal te halen valt. In de nieuwe campagne willen we daarom bekende wapenfeiten van Wageningen UR gebruiken om de universiteit voor het voetlicht te brengen.’
Met de nieuwe campagne wil Wageningen zich meer gaan onderscheiden van andere onderwijsinstellingen. ‘Je moet zorgen dat je opvalt tussen het tumult van andere universiteiten en hogescholen’, aldus Bartelink. ‘We kiezen daarom niet voor een lachend gezicht, maar voor horizontale balken met verschillende kleuren, die elk een deel van Wageningen overdragen. Die dynamiek spreekt jongeren aan.’
De gewenste groei acht Bartelink ‘zeker haalbaar’. Bartelink: ‘We willen absoluut realistisch zijn. Als we ons doel op 650 stellen, hebben we in ieder geval een reëel doel. Ik heb goede hoop dat we zelfs iets hoger zullen uitkomen.’ Met dat aantal zou Wageningen weer terug zijn op het niveau van eind jaren negentig. De universiteit blijft echter nog ver verwijderd van de piek die zij in de jaren tachtig bereikte. Toen begonnen jaarlijks meer dan duizend scholieren aan een opleiding in Wageningen.
De komende maanden wordt de campagne verder uitgewerkt door een reclamebureau. Tevens zal de strategie voor de werving van hbo- en buitenlandse studenten onder de loep worden genomen. De nieuwe posters en brochures voor de bacheloropleidingen zijn naar verwachting in september klaar. / JH

Re:ageer