Wetenschap
Voeding

CO2-labels in kantine werken niet

Bezoekers van het Restaurant van de Toekomst op de campus laten de voedingskeuze van hun lunch niet afhangen van CO2-labels op de producten. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningse milieu- en consumentenwetenschappers.

Tussen oktober 2010 en maart 2011 werden de bezoekers van het restaurant geconfronteerd met een bewustwordingscampagne over de klimaatimpact van hun lunch. De eerste vijf weken werd de CO2-score gemeld op producten als kaas, soepen, salades, snacks en zuivel. Dat leidde niet tot een klimaatvriendelijker eetgedrag. De volgende vijf weken werd dit uitgebreid met een videopresentatie bij de ingang van het restaurant, een infopaneel en menusuggesties. Dat leidde tot voedingskeuzes met een iets lagere CO2-score, maar vooral tot irritatie. De restaurantbezoekers, overwegend personeel van Wageningen UR, wilden lunchen en niet worden opgehouden door informatie over voeding en CO2. De video en het infopaneel werden door de meeste bezoekers als storend ervaren, omdat het hun routine om gezellig met collega’s te lunchen doorbrak. De CO2-labels op de producten werden opgemerkt, maar beïnvloeden de menukeuzes van de bezoekers niet direct, stelt milieusocioloog Gert Spaargaren met college-onderzoekers deze maand in Sociologia Ruralis. Enige tastbare resultaat was dat de bezoekers meer kraanwater in plaats van mineraalwater dronken. De onderzoekers adviseren om het subtieler aan te pakken. De interventie in de kantine bevatte teveel en te specifieke informatie over CO2 en voeding. De bezoekers stonden niet afwijzend tegenover een menukeuze die het klimaat minder beïnvloedt, maar wilden geen CO2-educatie tijdens hun lunch. Een speelse en uitnodigende aanpak, waarbij menusuggesties op de tafeltjes werden gezet, bleek beter in de smaak te vallen. Dat zette bezoekers aan tot discussie tijdens hun lunch. Het onderzoek toont aan dat gedragsverandering veel ingewikkelder in elkaar zit dan beleidsmakers veronderstellen. Om gedragsverandering te bereiken, moet het beleid meer rekening houden met gevestigde routines. De kans dat alledaagse praktijken zoals lunchen in de kantine veranderen is groter wanneer de voor mensen waardevolle elementen niet abrupt verstoord worden en duurzaamheid wordt ingevoegd in bestaande en gewaardeerde gedragspatronen.

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.