Organisatie - 26 januari 2011

Busroute over de campus weer onder vuur

De HOV-buslijn over de campus is een onding waar niemand beter van wordt: studenten niet, Wageningers niet en de bewoners langs de Nijnenoordallee al helemaal niet. Dat was de teneur van de hoorzitting die de provincie maandagavond in Forum hield over de campusroute van de bus.

De geplande nieuwe busroute over de Campus
Ruim vijftig bezwaarschriften heeft het plan opgeleverd. Tot nu toe vergeefs, de provincie geeft geen millimeter toe. De laatste hoop van de bezwaarmakers is daarom gericht op Provinciale Staten, die op 16 februari de knoop doorhakt. De bezwaren richten zich met name op het ongemak dat ontstaat door het verleggen van de busroute van de Nijenoordallee naar de campus. Dat leidt tot aanzienlijk langer lopen naar de dichtstbijzijnde halte.
Niet alleen voor de bewoners van de woonwijken langs de oude route, maar ook voor studenten van de flats Hoevestein en Bornsesteeg. Daarnaast wordt sociale onveiligheid gevreesd. 's Avonds en in het weekeinde is de campus volgens velen maar een donkere, stille en daardoor onveilige plek. 'En waarvoor doen we dit allemaal', vroegen diverse insprekers zich af. 'Wat hebben studenten en bezoekers aan die busbaan? Vanaf de huidige halte bij de rotonde aan de Mansholtlaan is het maar zeven minuten lopen naar elke bestemming op de campus.' Die hele busbaan is 'een jammerlijke vertoning' , vindt een ander. Als de huidige bus een kleine lus over de campus maakt, is het probleem volgens velen ook opgelost.
Overigens is het nog niet helemaal zeker of de Nijenoordallee busvervoer verliest. Als reactie op de kritiek bekijken provincie, gemeente Wageningen en de vervoerder of er een bus over de Nijenoordallee kan blijven rijden. Maar de aanwonenden noemen die belofte 'een dooie mus'. Verder eisten de bewoners van NoordWest nogmaals een goede oplossing van het verkeersknooppunt dat aan de westkant van de campus ontstaat bij de toegang naar hun wijk. In de plannen is een soort T-splitsing voorzien. De omwonenden willen het liefst een rotonde en in ieder geval een 'herkenbare hoofdentree naar NoordWest'.

Re:ageer