Organisatie - 6 november 2014

Bus voor bomen

tekst:
Roelof Kleis
11

De aanleg van de HOV-busbaan zorgt voor een ravage. Liefhebbers van bomen moeten even slikken. Een paar honderd bomen moeten weg voor de bus.

Lange tijd was het iets abstracts. Hoogwaardig openbaar vervoer dwars over de campus. Maar de al zo lang beloofde HOV-lijn is sinds deze week keiharde werkelijkheid. Dat wil zeggen: de voorbereidingen zijn dat. De bus zelf komt pas volgende lente of zomer. Die wegbereiding betekent in de eerste plaats: kappen en slopen. To explore the potential of nature to improve the quality of life krijgt er in een klap een wat wrange betekenis bij.

IMAG0080.jpg

Dat kappen gaat, het kan niet anders, gepaard met veel geweld. Bomen blaas je nou eenmaal niet zomaar omver. Het resultaat van een paar dagen kappen kan intussen niemand ontgaan. Af en toe valt een boom met donderend geweld om. Bij Rikilt is en passant een lantaarnpaal meegenomen. Collateral damage. Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

De werkzaamheden aan de busbaan duren nog tot de lente van volgend jaar. De komende weken vindt kap- en grondwerk plaats en worden leidingen verlegd. De aansluiting van de busbaan op de Mansholtlaan wordt ook nog dit jaar grotendeels afgerond. De aansluiting op de Mondriaanlaan vindt volgend voorjaar plaats. 

Dat de buslaan er overigens nu pas komt, is een rechtstreeks gevolg van de grote hoeveelheid bomen die gekapt moeten worden. De eerste plannen voor een busbaan over de campus dateren al van omstreeks 2006. Vier jaar later werd het plan concreet in het nieuwe bestemmingsplan voor de campus. Na vaststelling van het juiste trace bleken de te kappen bomen het laatste struikelpunt. Wageningen ÚR gaat het gekapte groen elders op de campus compenseren.

IMAG0069.jpg
IMAG0074.jpg
IMAG0079.jpg
IMAG0075.jpg

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Re:acties 11

  • Patrick Jansen

    Ik heb sterk de indruk dat weinig of geen moeite is gedaan om bomen te sparen. Vooral de kap bij het Dassenbos (het bos tegen Noordwest) en van stukken van de houtwal Bornsesteeg doen wel pijn. Het is werkelijk stuitend om te zien hoe de houtwal langs de Bornsessteeg langzaam maar zeker is gesloopt gedurende de laatste vijf jaar, sinds WUR het beheer heeft overgenomen. Alle ondergroei is weg, er is extreem gedund, en overal worden er stukken vanaf gesnoept. Voor wegen, voor een fietsenstalling, voor Helix en nu voor de busbaan. Als het zo door gaat is straks geen houtwal meer te herkennen. En het was wel de mooiste wal van het hele Binnenveld. WUR helpt de wereld natuur te slopen for quality of life, om te beginnen op de eigen Canmpus.

    Reageer
  • roghorstbewoner

    Dit is een door de provincie en WUR doorgedrukt plan waar de gemeente en aanwonende bewoners niks in zagen. Maar ja de door NUON gevulde geldpotten en de profileringsdwang van de CDA gedeputeerde (destijds) hou je niet tegen blijkbaar, hoeveel bezwaar je ook maakt. mensen die nu pas schrikken van de uitvoering zijn wel wat laat wakker geworden. En dit is nog niets vergeleken met de 900 populieren die komend jaar zullen omgaan in het binnenveld, zal ook een aardige kaalslag geven

    Reageer
  • Norbert Lukkezen

    Dat de busbaan zou komen was mij wel bekend en dat dit wat bomen zou kosten kon ik ook wel bedenken, maar dat er zoveel grote bomen moesten sneuvelen, terwijl er veel ruimte omheen is, overviel mij nogal. Ik was redelijk geschokt toen ik woensdagochtend op weg naar mijn werk, lopend over de campus, onaangekondigd grote beeldbepalende bomen zag omzagen.
    Ik heb het vermoeden dat het kappen van de bomen niet geheel toevallig is gepland in de week van de werkstress als testcase ;-).
    Op intranet en in de mail worden regelmatig minder ingrijpende onderhoudsactiviteiten zeer uitgebreid toegelicht.
    De uitleg over de omvang van de bomenkap en de compenserende aanplant had wat mij betreft iets eerder kunnen worden gecommuniceerd.
    De externe communicatie bij Wageningen UR is over het algemeen beter doordacht dan de interne.

    Reageer
  • Anna

    Ik zie nu dat ik er hetzelfde over denk als Wakker Vlees;)

    Reageer
  • Edgar Vos

    Een jonge goed groeiende boom is een aanwinst. Ik vind ook dat er te weinig groen en teveel open kale ruimte op de campus is.
    Er moet wel voldoende gecompenseerd worden maar waar kunnen we nu 'echt' zien dat dit gebeurt? Aan beloftes hebben we niks.

    Reageer
  • acht +vijf

    Wat wil men nu eigenlijk? Onder het bericht over de noordelijke ontsluiting van de Campus wordt gezegd dat we met het OV moeten. Maar als dan de OV verbinding verbeterd wordt, is dat ook niet goed...

    Misschien is de Open Universiteit dan toch gewoon het best: niet alleen het beste onderwijs, maar door onderwijs op afstand ook geen (mobiliteitsprobleem rond de) campus.

    Reageer
  • BAM

    Alles moet wijken voor asfalt. Lang leve de vooruitgang en de drijvende kracht daar achter: de wetenschap.

    Reageer
    • Anna

      Asfalt is niet zozeer het probleem; het gebrek aan bomen en planten op de campus wel. Hopelijk wordt daar wat aan gedaan, want deze grasvlakte straalt niet bepaald 'Life Science' uit..

  • hypocrisy

    What an incredible green measure... Congratz to this masterstroke, whoever is responsible for this idiocy.... Makes me speechless. Completely. Why is that bus possibly needed? And why can't it drive on existing roads? Please enlighten me. Other than that, wageningen made a big step towards ugliest campus in the netherlands. Let's he the VU in amsterdam screws up soon, so it's evened out again at the bottom of the list.

    Reageer
  • Wakker Vlees

    Er is niets mis met het verwijderen van wat opslag? Het merendeel van zulke bomen is toch ooit geplant om de houtvoorraad te vergroten. Een investering in de toekomst.

    Neemt niet weg dat de campus inderdaad wat meer begroeiing kan gebruiken, een paar bomen zou niet misstaan. De campus zoals het nu is, hoogbouw en een stalen dode boom, straalt nou niet bepaald "Life science" uit.

    Reageer
  • Pieter

    Tja, een leerpuntje... waarom is er niet gekozen om de bestaande weg een paar meter in zuidelijke richting te verplaatsen en over het oude trace de busbaan te laten lopen? Hadden bijna alle volwassen bomen kunnen blijven staan!

    Reageer

Re:ageer