Organisatie - 28 oktober 2014

Bornsesteeg wordt tweede ontsluiting

tekst:
Roelof Kleis
9

Nog voor het einde van volgend jaar krijgt de campus een tweede ontsluiting. Het gaat om de bestaande noordelijke route via de Bornsesteeg en de Kielekampsteeg naar de Mansholtlaan.

Deze route, in creatief-ambtelijke taal de ‘noordelijke inprikker’ genoemd, wordt nu al druk gebruikt als sluiproute om de file’s op de Mansholtlaan vanaf Bennekom naar de rotonde bij Atlas te ontlopen. ‘In de praktijk zal het dus niet veel drukken worden dan nu’, licht woordvoerder Ad van der Have (Facilitair Bedrijf) toe. Zij het dat de weg een upgrade krijgt naar de nieuwe officiële functie.

Aan de weg zelf verandert volgens Van der Have niet zoveel. Er komt geen rijbaan bij. De ruimte is daarvoor niet aanwezig. De grootste verandering zit ‘m in de aanleg van een vrijliggend fietspad aan de oostzijde van de Bornsesteeg en de zuidzijde van de Kielekampsteeg, achter de bomenrij en op de huidige proefvelden van Wageningen UR. Het drukke fietsverkeer krijgt daardoor een eigen pad. De nieuwe plannen zetten een streep door het voorgenomen besluit van de gemeenteraad om de Bornsesteeg autoluw te maken.

IMG_3158.JPG

Verkeerskundigen van de provincie hebben berekend dat de nieuwe route de helft van het autoverkeer (400 voertuigen per uur in de spits) zal aantrekken dat nu nog van de rotonde bij Atlas gebruik maakt. Dat moet voldoende zijn om voorlopig de drukte in met name de ochtend op de Mansholtlaan op te lossen. Het is de bedoeling dat de route volgend jaar af is. De provincie, Wageningen UR en de gemeente delen de kosten.

De provincie ziet voorlopig af van het verbreden van de Mansholtlaan tussen de rotonde bij Atlas en het kruispunt met de Nijenoordallee. De verbreding zet als oplossing voor de files te weinig zoden aan de dijk. Vorig jaar schoot de provincie om dezelfde reden ook de tweede ontsluiting van de campus ter hoogte van Friesland Campina al af. Daar komt volgend voorjaar alleen een afslag voor de HOV-buslijn.

Om de algehele bereikbaarheid van Wageningen te verbeteren studeert de provincie onder meer op een rondweg die de Mansholtlaan via het Binnenveld met de Nijenoordallee verbind. Dit zogeheten ‘rondje campus’ Maakt ook gebruik van de Kielekampsteeg en gaat via de Dijkgraaf langs woonwijk Noordwest naar de Nijenoordallee. De gemeente Wageningen is overigens fel tegenstander van tegen zo’n rondweg.

 

Re:acties 9

  • Roelof Kleis

    #Patrick Jansen.In het verhaal staat dat het om plannen gaat. Er is dus nog niets formeel in de gemeenteraad besloten. Dat staat ook nergens in het verhaal, maar misschien had ik dat explicieter moeten vermelden. Zoals jij en ik overigens weten, gaat dit plan gewoon worden uitgevoerd. Wedje?

    Reageer
    • Arnoud Braun

      #Roelof Kleis, in je verhaal geef je aan dat de provincie afziet van het verbreden van de Mansholtlaan vanwege het gebrek aan effecten op de files. Dat zo'n verbreding te weinig zoden aan de dijk zou zetten is natuurlijk onzin. Je verhaal had moeten vermelden dat deze verbredingsoptie van de Mansholtlaan juist voor de provincie niet een goedkopere optie is en dan wordt er te gemakkelijk gezegd "het zet geen zoden aan de dijk". Er wordt te makkelijk de provincie geloofd dat deze verbredingsoptie onvoldoende effect heeft op de files. Waar zijn de cijfers van een onafhankelijk onderzoek dat dit inderdaad zo is?

  • Patrick Jansen

    Roelof Kleis, je hebt kennelijk niet de moeite genomen om Van der Have's verhaal te checken bij de beheerder van Kielekampsteeg en Bornsesteeg? De Gemeente Wageningen dus. Of dit allemaal wel klopt? Ik heb het maar even zelf gedaan, en begrijp dat er nog helemaal niks is besloten. Het plan licht op tafel en de druk is groot, maar er zijn ook enorm grote bezwaren. Die ik met volle overtuiging deel. Van der Have loopt voor de fanfare uit, en dat had jij de lezers van Resource moeten vertellen, niet ik.

    Reageer
  • Joris

    Nog meer asfalt aanleggen past toch niet echt bij het groene imago van de universiteit. Een rondweg heeft Wageningen niet nodig en "gewoon" de A30 verleggen is ook alles behalve een oplossing voor de ervaren mobiliteitsproblemen. Creativiteit is blijkbaar ook ver te zoeken. Misschien moet eens wat meer mensen de fiets of het ov pakken ipv de auto.

    Reageer
  • Helder Denken

    De provincie moet het in een keer goed aanpakken. Het aantal auto's van/naar de WUR kun je nauwelijks veranderen. Wat wel kan is het gebrek van een Wageningse rondweg oplossen en het sluipverkeer van knooppunt Valburg (A50/A15) richting de Noordelijke Randstad wegnemen: Gewoon de A30 verlengen tot aan de A15. En vanaf de Campus een goede verbinding (dus niet door heel Wageningen) naar deze verlengde A30.

    Dit lijkt misschien een groteske oplossing, maar het lost wel het probleem van al het doorgaande sluipverkeer door Wageningen.

    Reageer
  • Rob van Roermond

    Het lijkt me veel beter als de WUR hun problemen op eigen terrein oplost in plaats van anderen ermee op te schepen.

    Laten ze de Bornsesteeg als twee ontsluiting openstellen voor auto's met een apart fietspad. Dan hoeven ze de problemen niet af te wentelen op het Binnenveld of Noordwest.

    Reageer
    • Leo

      Ik neem aan de je de Bornsesteeg-Zuid bedoelt. Daar is niet veel ruimte en daarom zou ik dat stukje liever zien als Fietsstraat met auto's te gast. Nu maar hopen dat ze snel gaan beginnen aan die beloofde 'zwevende rotonde' over de de Nijenoordallee!

  • Joris Kielekamp

    Het lijkt alsof de gemeente zich weer door de provincie en WUR laat piepelen. Wanneer bijten ze eens van zich af en komen ze op voor hun eigen plan?

    Als je langs de Kielekampsteeg een fietspad legt, maak dan meteen een fietsbrug over de Mansholtlaan naar de overkant. Dan hoeven die fietsers niet meer te wachten bij dat akelige winderige kruispunt en vervolgens ook een vrijliggend fietspad langs de Kierkamperweg richting Bennekom. Dan hebben de fietsers er nog wat aan, anders is het alleen een autobevorderende maatregel.

    Dat rondje campus, daar is trouwens niemand voor behalve een ambtenaar in Arnhem, die nooit ter plaatse is geweest. Ook de WUR wil dit niet, dus gauw afvoeren.

    Reageer
  • Annelies

    Kan de wetenschapswinkel niet eens onderzoek doen naar de ontsluiting van de campus? Afgaande op hun website en publicaties hebben ze vaker creatieve oplossingen gevonden voor verkeersproblemen.

    Reageer
  • Leo van den Berg

    Dit is geen oplossing maar een verschuiving van het probleem naar een kruispunt waar de wachttijden voor iedereen langer zullen worden, behalve voor automobilisten in alleen de ochtendspits die vanaf het noorden rechtsaf slaan om via deze achterdeur de campus binnen te glippen. Voor de middagspits levert dit niets op.
    Fietsers staan al helemaal niet te wachten op lange wachttijden bij dat kale kruispunt in weer-en-wind. Die zullen liever de rotonde van de Droevendaalsesteeg blijven gebruiken.
    Niet doen dus!

    Reageer
  • Bas van Vliet

    Ik vind het legalisering van sluipverkeer. Dit betekent weer een stukje stiltegebied Binnenveld opgeofferd aan autoverkeer, what's next? Een rondweg? Ik had veel liever een paaltje gezien op de Bornsesteeg en een tweede rotonde bij Campina op de Mansholtlaan. Maar WUR en provincie hebben anders beslist.

    Reageer

Re:ageer