Bongerd gaat oudste voetbalbeker exposeren

Sporthal De Bongerd gaat de oudste KNVB-beker van Nederland, gewonnen door de Wageningse studentenclub Victoria, exposeren. Henri ten Klooster, hoofd van het sportcentrum, laat de beker verzinken in de Wall of Fame in de Bongerd.
Albert Sikkema

De KNVB-beker kwam onlangs boven water toen coryfee Diny van Ernst van voetbalvereniging GVC de zolder van haar woning opruimde. De beker is van Victoria, voorloper van studentenclub Go Ahead Victoria Combinatie (GVC). Victoria werd tussen 1900 en 1902 drie keer achter elkaar kampioen van Oost-Nederland en mocht daarom de wisselbeker houden. De beker werd eind negentiende eeuw gemaakt in Engeland en is een broertje van de Engelse FA Cup. Volgens voetbalkenners is het de oudst bewaarde voetbalbeker in Nederland.

Het bestuur van GVC heeft de beker aangeboden aan de Bongerd en Ten Klooster gaat de beker exposeren, laat hij weten. De beker wordt onderdeel van de Wall of Fame in het sportcentrum, waar nu vooral foto’s hangen van succesvolle Wageningse sporters. Omdat de beker van waarde is, gaat Ten Klooster eerst een verzekering afsluiten en laat hij een afsluitbare nis in de Wall of Fame aanbrengen. Binnen enkele maanden kan de beker worden geëxposeerd.

Begin twintigste eeuw speelden de studenten van de Rijkslandbouwschool in Wageningen het beste voetbal van Oost-Nederland, schreef Voetbal International twee jaar geleden. Go Ahead was de eerste club uit het oosten van het land die uitkwam in de eerste klasse landelijk en Victoria werd drie keer kampioen van Oost-Nederland. De grote man bij Victoria was Max Offers, die in 1894 in Wageningen kwam studeren. Hij haalde het Nederlands elftal. Go Ahead en Victoria gingen in 1903 op in GVC, dat nog twee keer oostelijk kampioen werd in 1911 en 1912. Toen waren de hoogtijdagen van de Wageningse studentenclub wel voorbij. Tegenwoordig heeft het eerste elftal van GVC, uitkomend in de vierde klasse zaterdag van de KNVB, een internationaal karakter met studenten uit verschillende werelddelen.