Wetenschap
Voeding

Bonen met ijzer verminderen bloedarmoede

Toevoeging van ijzer aan meel van cowpea-bonen leidt tot een forse afname van ijzergebrek en bloedarmoede bij Ghanese schoolkinderen. Dat concludeerde promovendus Abdul-Razak Abizari vorige maand in een artikel in het Journal of Nutrition.

Abizari zette 240 schoolkinderen in noord-Ghana een bonengerecht voor, waarbij de helft van het eten was verrijkt met het ijzercomplex EDTA. Het supplement zorgde voor 30 tot 47 procent minder bloedarmoede door ijzergebrek in het bloed van de kinderen. Eerdere proeven met een ijzersupplement in andere Afrikaanse landen leidden tot vergelijkbare resultaten. Het nieuwe van Abizari’s voedingsproef was dat ook de cowpea, een belangrijk voedingsbestanddeel in noord-Ghana, geschikt is om het ijzersupplement aan toe te voegen. De bonen bevatten veel fytaten en polyfenolen die de opname van ijzer onderdrukken. Toevoeging van het supplement aan het meel heft dat nadelige effect echter op. Abizari, werkzaam bij Humane Voeding, ging ook na of het supplement leidde tot meer malaria bij de schoolkinderen. Vorig jaar had namelijk ander Wagenings onderzoek uitgewezen dat voedingssupplementen met ijzer de kans op felle malaria-aanvallen verhogen. Reden is dat ook de plasmodium-parasiet, die de malaria overbrengt, profiteert van extra ijzer in het bloed. Abizari constateerde geen toename van malaria bij de kinderen, maar mat de heftigheid van de malaria-aanvallen niet. IJzertoevoeging aan de bonen is een goede methode om ondervoeding in noord-Ghana te verminderen, stelt Abizari, omdat cowpea betaalbaar is voor arme mensen en behoorlijk veel proteinen bevat. Zijn advies is van belang voor het School Feeding Programme in Ghana.