Wetenschap - 30 juni 2015

Boer en tuinder kan meer voedsel online verkopen

tekst:
Albert Sikkema

De Nederlandse land- en tuinbouw kan meer inspelen op online verkoop van voedsel. Dat stelt het LEI in het Landbouw Economisch Bericht 2015.

Een op de acht Nederlandse consumenten doet dagelijks al boodschappen online. Naar verwachting groeit de online markt naar 25% van de totale markt in 2020.

De agrofoodsector richt zich vaak nog op één afzetkanaal, terwijl de consument al soepel schakelt tussen on- en offline aankoop, constateert het LEI. Die trend biedt de sector nieuwe kansen. Nieuwe toetreders kunnen het afzetkanaal via de supermarkten omzeilen en hun niche-producten direct afzetten bij de consument. Zo kunnen boeren en tuinders naast een fysieke winkel op de boerderij een online bezorgdienst beginnen, suggereert het instituut. ‘Verse producten bieden, mits juist ingezet, de belevingen waar bedrijven en consumenten naar op zoek zijn. Daar kunnen agrarisch ondernemers op inspelen.’

Deze online markt vraagt wel om andere vormen van samenwerking en nieuwe concepten die de online verkoop en thuisbezorging ondersteunen, zodat streekproducten en producten van de boerderij via een paar muisklikken op het bord van de consument komen. Producten met ‘een verhaal’ die verhandeld worden in korte en transparante ketens, leveren de boer en tuinder een hogere toegevoegde waarde, verwacht het LEI. Belangrijkste uitdagingen zijn een efficiënte logistiek en gekoeld transport.

Nederland is geen voorloper in de online verkoop van voedsel. In omringende landen, zoals Engeland, wordt al meer voedsel op internet verkocht. Voedsel kopen ín de winkel wordt een keuze, aldus het LEI.


Re:ageer