Blog: voortijdige nostalgie

Wat is eigenlijk fijner, vraagt blogger Geert van Zandbrink zich af: kerst zelf, of de aanloop er naartoe, als iedereen op de campus dezelfde stemming heeft als jij? Een pre-kerstrecesblog waarvan je spontaan zin krijgt in warme chocomel.
Geert van Zandbrink

© Sven MenschelDat ‘de decembermaand’ een begrip op zich is, zegt al genoeg over de speciale positie van de maand ten opzichte van haar concurrenten. Het is de tijd van familie: ouders, broers en zussen, maar ook opa’s en oma’s, neefjes en nichtjes en natuurlijk de onvermijdelijke schoonouders. Maar die familiale gezelligheid is niet alleen weggelegd voor bloedverwanten; ook studenten wagen zich eraan – en met succes. De weken voor kerst worden gekenmerkt door een voortijdig gevoel van nostalgie, wat tegenstrijdig lijkt, maar niets meer betekent dan dat je moet genieten van het moment voor het voorbij is.

De maand begint met de laatste dagen op de aftelkalender richting pakjesavond, die ook studenten niet zomaar aan zich voorbij laten gaan. Studentenhuizen, studievrienden en jaarclubs verzamelen zich om het familiefeest te vieren met dobbelspellen, surprises en vooral gedichten. Micks rijmwoordenboek draait overuren.

Als Sinterklaas dan weer de trein terug naar Spanje heeft genomen, hult Wageningen zich langzaamaan in kerstkleding. De Hoogstraat wordt verlicht door kerstlampjes en de supermarkten halen de kerststerren, -ballen en -hulsten weer van zolder. Studentenhuizen blijven in hun uitdossing meestal wat achter. Bij de afweging tussen een plastic of échte kerstboom blijkt geen kerstboom de meest duurzame optie en om de gasrekening laag te houden, staat de verwarming zo veel mogelijk uit. Voor de warmte zoek je je heil op de universiteit, waar Forum en de Spot je nieuwe huiskamers worden. Een rijk versierde kerstboom op de campus, dat is precies waar ik collegegeld voor betaal.

Strijden tot je kunt genieten van een welverdiende vakantie met kost en inwoning bij je familie

En je móet ook wel op de campus vertoeven, want je hebt nog tentamens te maken. Allemaal zit je in dezelfde stemming: strijden tot je kunt genieten van een welverdiende vakantie met kost en inwoning bij je familie. Veel vaker dan goed is voor je studieprestaties spreek je met bekenden af om nog een warme chocomel met slagroom te drinken, vlak voor het kerstreces aanvangt. Zo worden de zelfstudie- en tentamenweek stiekem best gezellig.

De aanloop naar kerst, dat hartverwarmende uitzicht, is misschien nog wel fijner dan de uiteindelijke kerstdagen zelf. Vergeet er niet van te genieten; voor je het weet is het kerstavond, zit je met je familie rond het gourmetstel en wens je dat je nog aan het studeren was onder de grote Forum-kerstboom.

Geert van Zandbrink studeert Economie en Beleid.