Carina Nieuwenweg

Blog: bsa in het tweede jaar

Het Leidse experiment met een bindend studieadvies in het tweede jaar wordt gestaakt. Toch wil blogger Carina Nieuwenweg een lans breken voor het middel.
Carina Nieuwenweg

Afgelopen week berichtte Resource over het teniet verklaren van de bsa, bindend studieadvies, in het tweede jaar. Dat betekent dat wanneer je niet genoeg studiepunten hebt gehaald na twee jaar je niet verder mag met je opleiding. Dat mag voortaan dus niet meer. Maar is zo’n bsa in het tweede jaar niet veel logischer dan in het eerste jaar?

Ik denk dat niemand in Wageningen groot fan is van het bindend studie advies. Goed, studieadviseurs hebben nu misschien een stok in handen om de hopeloze gevallen mee te weren. Maar zijn het in de praktijk de hopeloze gevallen of juist studenten die geen dramatisch excuusverhaal uit hun mouw weten te schudden?

De studenten die je eigenlijk wilt weren, zijn de studenten die de verkeerde studie hebben gekozen én de studenten die er eigenlijk de capaciteiten niet voor hebben. (Alhoewel dat laatste niet zo veel voor zou moeten komen: het VWO moet immers genoeg zijn of men moet de vooropleidingseisen aanpassen.) Politiek correct gezegd: ‘je wilt studenten sneller op de juiste plek krijgen’. Maar pluk je de groep studenten die ‘niet op de juiste plek zitten’ er eigenlijk wel uit met behulp van een bsa?

Maar is zo’n bsa in het tweede jaar niet veel logischer dan in het eerste jaar?

Zeker in het eerste jaar moeten veel studenten wennen aan op kamers gaan en alles wat bij het studentenleven komt kijken. Niet alleen is het onderwijssysteem anders waar je plots in complete vrijheid wordt ondergedompeld, alles erom heen verandert ook. Niet heel gek dat studenten hiermee in de knoei komen en in het eerste jaar hun draai nog moeten vinden.

Als we dan toch zo nodig een bsa moeten hebben, kunnen we dat meet moment niet pas na twee jaar doen? Dan hebben gemotiveerde studenten die worstelen met ‘het student’ zijn of andere persoonlijke dingen de tijd gehad om zich te herpakken. Enige nadeel is dat de studenten die dan toch van studie moeten switches nu twee jaar kwijt zijn in plaats van een jaar. Maar ja, die hebben wel twee jaar de tijd gehad om die stap zelf te maken.