Blog: Worden wie je bent

Tijdens je studententijd is een goed moment te ontdekken wie je nou echt bent. Blogger Jan-Willem vraagt zich af of de huidige samenleving die kans nog wel biedt.
Jan-Willem Kortlever

In de fase van ons leven waarin wij als studenten zitten verandert er veel. We worden langzaam volwassen, en dat gaat met vallen en opstaan. Een belangrijk aspect hiervan is het ontwikkelen van zelfkennis en het beter begrijpen hoe je zelf in elkaar zit. Je wordt langzamerhand wie je eigenlijk bent. Je ontwikkelt je naar de persoon die in je zit. Toch is het maar de vraag of daar tegenwoordig nog wel de ruimte en de rust voor te vinden is.

Je studententijd is bij uitstek de tijd om, naast een hoop vrienden, vooral jezelf te leren kennen. De huidige maatschappij vraagt om authenticiteit, en daardoor is een onbeheersbare profileringscultuur ontstaan waarbij je jezelf bijna altijd mooier voor moet doen, dan je in werkelijkheid bent. Het gevaar jezelf te ontwikkelen tot iemand die je eigenlijk niet bent, is levensgroot. Ik vraag me af of je dan gelukkig bent. Voldoen aan de eisen die de maatschappij stelt, kan volgens mij nooit echt geluk brengen. Daarvoor moet je dicht bij jezelf blijven. En soms eerlijk een stapje terug doen als anderen juist vragen gas bij te geven.

Jan-Willem Kortlever

We leven in een ontzettend snelle maatschappij, waarin stilstaan geen optie meer lijkt te zijn. Iedereen wordt geacht met de massa mee te rennen en te ontwikkelen, het liefst zo snel mogelijk. De persoon die je écht bent, komt zomaar op het tweede plan. Voor je het weet loop je jezelf voorbij, en kun je alleen maar door achterom te kijken jezelf zien staan. Als je klaar bent met studeren is de kans groot dat je geen flauw idee hebt waar je jezelf nu moet zoeken, als je nooit hebt nagedacht over wie je zelf bent in het geheel. Volg je het nog, of moet je ook op zoek?

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Volg hem op Twitter: @JanWillemK