Jan-Willem Kortlever

Blog: Wanvertoning

De nieuwe diploma-uitreiking zonder dankwoord is een wanvertoning, vindt blogger Jan-Willem Kortlever. Hij vindt het een aanfluiting dat het middel wordt ingezet door een universiteit die prat gaat op kleinschaligheid.
Jan-Willem Kortlever

Sinds dit jaar zijn de persoonlijke praatjes tijdens de uitreiking van het bachelordiploma afgeschaft. De groepen zouden te groot zijn geworden, maar het is natuurlijk gewoon een ordinaire bezuinigingsoperatie. De universiteit die prat gaat op haar kleinschaligheid en persoonlijkheid krijgt het niet meer voor elkaar haar afgestudeerden een klein persoonlijk woord mee te geven.

Vorige week was ik getuige van de bacheloruitreiking van mijn vriendin, die Voeding en Gezondheid studeert. Binnen een uurtje werden er 90 diploma’s doorheen gewerkt. De zaal klapte zich suf, en voor we het wisten stonden we weer buiten en konden we naar de borrel. Daar was het overvol omdat er in totaal bijna 200 diploma’s werden uitgereikt die avond. Al die kandidaten (inclusief familie en vrienden) pasten natuurlijk nooit in The Spot.

De ceremonie zelf was een aanfluiting. Een snel opgetrommelde hoogleraar las een vaag verhaal voor vanaf zijn laptop en beging zelfs de fout de verkeerde studie te noemen. Dat praatje (wat standaard gebruikt wordt voor de bacheloruitreiking) is niet meer dan het bekende misselijkmakende promotieverhaal over de groeiende studentenaantallen en de Keuzegids. De opleidingsdirecteur probeerde er nog wat van te maken door te vertellen wat al die studenten gaan doen na de bachelor, maar echt inhoudelijk werd het nooit. Er was zelfs eenstudent waar het diploma niet van aanwezig was, en die het moest doen met een kopie. Daar laat je dan je familie voor uit Friesland komen.Ik begrijp er niets van. Eén van de mooiste momenten uit je studentenleven, die je graag deelt met je familie, is keihard gedegradeerd tot een wanvertoning. De universiteit moet zich schamen en snel zorgen dat de ceremonie weer glans krijgt. Maar goed, de avond was uiteindelijk toch geslaagd. Als je vriendin haar bachelor haalt is dat natuurlijk geweldig. Ik ben trots op je, schat!

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Vol hem op twitter:@JanWillemK