Jan-Willem Kortlever

Blog: Vrede op aarde

Zijn studentenleven en de ellende die je op het nieuws ziet, lijken in een compleet andere realiteit te spelen, schrijft blogger Jan-Willem Kortlever. Terugkijkend op 2015 hoopt hij op een beter 2016.
Jan-Willem Kortlever

Het afgelopen jaar had ik meer dan eens het gevoel dat de werkelijkheid niet strookt met mijn werkelijkheid. Op TV zie ik gruwelijk beelden maar in de praktijk doe ik gewoon m’n ding en studeer zonder dat ik ergens last van heb. Dat is waarschijnlijk een groot voorrecht maar het voelt vreemd. De wereld staat in brand maar wij kunnen gewoon doen wat we willen en we lijken hier in het dagelijks leven niets van te merken. Soms beklemt me een gevoel van machteloosheid.

Het afgelopen jaar heb ik me behoorlijk druk gemaakt, eerst in de studentenraad en later met het vervolg van m’n master. Ook hier online heb ik m’n hoofd boven het maaiveld uitgestoken maar waarom? Diende het enig doel, of was het vooral omdat ik er zelf blij van werd? Ik kan de vraag niet goed beantwoorden maar het was in ieder geval totaal onbelangrijk in vergelijking met wat in de wereld om ons heen gebeurt. Wij hebben hier de luxe om ons druk te kunnen maken over randzaken. Over een paar uurtjes les ’s avonds of niet. Over gekke mascottes (de WURwolf). Over covers van proefschriften. Maar dat we in een vrij land leven, dat we kunnen zeggen wat we willen en onze welvaart, vinden we al snel normaal.

Misschien is dát wel de belangrijkste les die ik in 2015 heb geleerd. Is alles wat vast en zeker lijkt wel zo vast en zeker? Kennelijk kan veiligheid zo omslaan in paniek, en dan is het maar de vraag of je dat aan kunt.

Krijgen we ooit vrede op aarde, is de vraag die velen stellen. Het beeld is afgelopen jaar niet rooskleuriger geworden. Wanneer je net als ik christen bent, kun je je nog vasthouden aan een God die alles goed maakt (Kerst). Als je uit een hoge klasse komt kun je het met je geld nog wel een tijdje redden wanneer je veiligheid in het geding raakt. Maar wat als je niets hebt (het Midden-Oosten) en afhankelijk bent van de grillen van regeringen en terreurgroepen? Juist, dan kun je niets dan hopen op betere tijden. Hopelijk wordt komend jaar beter.

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Volg hem op Twitter: @JanWillemK