Blog: Voor goed onderwijs ga je niet naar het buitenland

Het is populairder dan ooit; een half jaar studeren in het buitenland tijdens je Bachelor. Resource wijdde er afgelopen editie een artikel aan. Een positief verhaal waarin vooral naar voren komt hoe leuk het is. Levenservaring, zelfvertrouwen en nieuwe vrienden houd je er aan over. Draagt het ook bij aan goed onderwijs?

Door Lucas du Pré, student Internationaal Land en Waterbeheer

Zelf heb ik een minor in Córdoba, Spanje, gevolgd. Mijn doel was vakken halen en daarmee mijn Bachelor afronden. Ik was vrijwel de enige. De meerderheid van de buitenlandse studenten wilde feesten, drinken, vakantie, lekker weer en vooral zo weinig mogelijk studeren. Mijn medestudenten noemden het ‘bier drinken op kosten van de Uni’.

In het artikel van de Resource geven twee studenten hun redenen om te studeren in het Buitenland. Madieke Michels studeert Gezondheid en Maatschappij. Zij heeft vier maanden in Boedapest gezeten en wilde graag eens een andere universiteit en omgeving zien. Wat ze heeft gedaan? Vooral gefeest, steden bezocht en dagtripjes gemaakt. Het onderwijs in Boedapest: ‘één keer per week college. En de beoordeling was heel soepel.’ Maxwell Chesal, student Biologie, wil naar Cornwell University in Amerika. De universiteit heeft hij gekozen omdat deze dicht bij zijn familie ligt en op de campus verhuren ze auto’s zodat je kunt ‘roadtrippen’.

Je hebt veel discipline nodig om je studie in het buitenland goed af te ronden. Daarbij is in veel landen het niveau lager dan in Nederland. In internationale ranglijsten staat Wageningen Universiteit in de top 100. Op het gebied van landbouw, steevast in de top 3. Als je als student hoogstaand onderwijs wilt volgen, zit je goed in Wageningen. En als je in een andere omgeving wilt studeren, kan dat ook in Nederland. Universiteiten in Nederland horen volgens Times Magazine bij de beste van de wereld.

Bij terugkomst in Nederland heeft Madieke vooral geleerd om op zichzelf te vertrouwen. Ook van Maxwell is dit het doel. Behalve nieuwe mensen en cultuur, wil hij zichzelf leren kennen. Allemaal heel belangrijk.

Is goed onderwijs niet minstens net zo belangrijk? Uit de verhalen van de studenten blijkt dat dit onder de maat is in het buitenland. Een buitenland ervaring is leuk, maar de kwaliteitseisen van het onderwijs zouden meer aandacht moeten krijgen.

Met dit blog doet Lucas mee in de strijd om blogger te worden voor Resource.