Blog: Vleesloze flyerweek

Duurzaamheidscampagnes proberen vaak het gedrag van individuen te veranderen. Blogger Carina Nieuwenweg denkt echter dat structuurveranderingen veel effectiever zijn.
Carina Nieuwenweg

Flyers uitdelen in de hoop dat mensen zich wat groener gaan gedragen. Bijvoorveeld: documenten lezen van een scherm lezen in plaats van printpapier. Naast warme truienweek en meatless monday is dit een nieuw initiatief van Green Office om de universiteitgangers weer wat duurzamer te krijgen. Maar flyers uitdelen in de hoop dat mensen geen papier meer printen is, zoals reageerder Hamkaas mooi illustreert, ronduit hilarisch. Natuurlijk zal het wel op duurzaam papier zijn maar het beeld dat er mee geschetst wordt is niet bepaald serieus te nemen. De vraag is hoeveel zoden dit nu eigenlijk aan de dijk zet.

Begrijp me niet verkeerd. Ik denk dat het goed is dat er initiatieven zoals Green Office zijn. Het zet mensen immers wel aan het denken. Maar de filosofie is nu te veel: we maken de universiteit duurzaam door haar medewerkers en studenten te verduurzamen met wat losse acties, die af en toe averechts werken ook. Terwijl het andersom veel effectiever is: maak je studenten en medewerkers duurzamer door de universiteit te verduurzamen.

Maak je studenten en medewerkers duurzamer door de universiteit te verduurzamen.

Carina Nieuwenweg

Weg met warme truienweek. Zet de universiteit verwarming altijd een paar graden lager. Niet alleen is de kans dan groter dat mensen dit thuis ook toepassen, ik durf te wedden dat dit in z’n geheel flink wat CO2 en centjes scheelt. Verbied papieren readers (alles beschikbaar via internet) en maak koffie twintig cent goedkoper als je je eigen mok meeneemt. Wat mij betreft mag de cafetaria van de universiteit in zijn geheel ‘meatless’ zijn, past prima in haar duurzame filosofie. Zolang het een ieder maar vrij staat om zijn of haar eigen vleesrijke prakje mee te nemen.

Lijkt me allemaal een stuk effectiever dan flyers.