Carina Nieuwenweg

Blog: Tweederangs medewerker

‘Tweederangs medewerkers’, hoor ik de docent zeggen. ‘Je weet wel, medewerkers die geen tenure track doen.’

Ik zit in een les over beloningssystemen. Stokpaardjes van bedrijven om de competitie hoog te houden maar waarmee je ondertussen de kloof tussen medewerkers vergroot. Dat je dat bij de McDonalds doet is tot daar aan toe, maar waarom dat nou op de universiteit moet…

Om toptalent zogezegd niet aan het buitenland te verliezen worden er constructies bedacht om ze hier te houden. Natuurlijk is het mooi dat je de belofte krijgt van de uni dat als je goed je best doet je zo de carrièreladder op kunt klimmen. Maar ondertussen gooit het deuren dicht voor talentvolle wetenschappers die niet mee willen in het stramien van tenure track. En ook het wetenschappelijke personeel dat al was aangenomen voordat dit loopbaantraject werd ingevoerd, kan zich achtergesteld gaan voelen. Ineens hebben nieuwe collega’s een streepje voor op al langer zittend personeel. Die nieuwe collega’s hebben met het tekenen van hun contract namelijk aangegeven dat ze ernaar streven snel carrière te maken en uiteindelijk persoonlijk hoogleraar te worden. Om dat te kunnen bereiken krijgen ze extra begeleiding van de universiteit. Personeel dat niet aan tenure track deelneemt, krijgt die begeleiding niet.

Waarom kan het niet wat flexibeler? De universiteit heeft er ondertussen een handje van. Of je mag als student het Honours Programme volgen en is er tien duizend euro extra onderwijsgeld beschikbaar. Of helemaal niet. De flexibiliteit lijkt ver te zoeken. Niet iedereen past binnen het zwarte of witte kadertje dat de universiteit schetst. Alsof we als studenten en medewerkers óf wel óf niet ambitieus zijn.

Moeten we dat soort systemen niet gewoon inruilen voor flexibeler systemen? Of gewoon helemaal afschaffen. Dat je dan als medewerker zelf kunt aangeven wanneer je toe bent aan de volgende stap op die ladder en het dan beoordeelt. Het mooiste zou zijn dat je als universiteit kan zeggen: ‘Wij hebben geen tenure track nodig. Als wij je aannemen dan zit je goed.’

Carina is derdejaars student BSc Moleculaire levenswetenschappen.

Lees ook: