Jan-Willem Kortlever

Blog: Tien

De Keuzegids Universiteiten is weer uit. Zoals verwacht won Wageningen voor de tiende keer op rij de wedstrijd. De Open Universiteit was eigenlijk nog iets beter, maar die geven alleen onderwijs op afstand, dus daar gaan we niet kinderachtig over doen.

Toch heb ik wel iets af te dingen op de lijst, want het laatste wat we moeten doen is berusten in ons succes.

Volgens mij is één van de oorzaken van onze hoge score het gebrek aan een kritische houding die ik bij veel Wageningse studenten proef. De mening van studenten vormt nu eenmaal een erg belangrijk onderdeel van de beoordeling. Als die snel tevreden zijn en weinig kritiekpunten aandragen, laat de uitkomst van de enquête dat haarfijn zien.

Eigenlijk is iedereen bij ons, door de bankl genomen, gewoon hartstikke tevreden. En als er een keer een slecht vak tussen zit, en die zitten er vaak genoeg tussen: lekker boeiend, de volgende periode zal het wel weer beter worden.

De twee Amsterdamse universiteiten, die steevast onderaan in de lijst staan, wuiven hun lage score in gids normaliter weg met de veronderstelling dat hun studenten nu eenmaal erg kritisch zijn. Dat is een beetje flauw van ze, maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. In Wageningen werkt dit excuus de andere kant op ben ik bang. We hebben geen cultuur van debatteren en reflecteren. Wie vult de EvaSys in die aan het einde van iedere vak rondgestuurd wordt en waarin gevraagd wordt om je mening over docenten en colleges?

Ergens hoop ik dat ik er naast zit en dat Wageningse student net zo kritisch is als elders. Misschien moeten ze dat bij die Keuzegids volgend jaar mee eens meenemen. Er is vast wel een socioloog die hier onderzoek naar wil doen. Ik meld me vast aan als ‘kritisch’ in ieder geval, dat kan vast geen kwaad. En dan maar hopen dat we nr. 11 ook binnenslepen.

Twitter: @JanWillemK