Carina Nieuwenweg

Blog: Tentamenkater

Na een periode van verkiezingsdebatten en uitgezette Turkse ministers liggen de blogonderwerpen voor het oprapen. Toch lijkt geen enkel onderwerp passend blogvoer te zijn. Is dit een typisch gevalletje after-tentamen-dip?
Carina Nieuwenweg

Verkiezingen, politieke rellen met Turkije, eredoctoraten… genoeg blogvoer om over te schrijven. Toch blijft het scherm voor mij vooral leeg. Kennelijk heeft het creatieve gedeelte van mijn brein geen zin in serieuze onderwerpen. Zelfs mijn lijstje met mogelijke blogonderwerpen weet geen pakkende one-liners te triggeren.

Ik vraag me af of meer studenten dat hebben. Piekmomenten wat betreft creativiteit wanneer je écht even moet focussen om vervolgens terug te vallen op niveau garnaal wanneer je wel tijd hebt voor creatieve uitspattingen. Afgelopen week was het weer tentamen week met bijbehorende deadlines. Zo’n week waarbij je vooraf weet dat je wat slaapuurtjes gaat inleveren en je jezelf even tot het eind van de week moet pushen. Want: wakker blijven, niet afgeleid raken en weer fris naast je bed staan zodra de wekker gaat. Bij mij zijn dat ook de momenten waarop goede ideeën en creatieve oplossingen aan de lopende band mijn brein verlaten: dat je dan spontaan een gouden idee krijgt voor een verhaal, een project of iets dat je nog wilde uitzoeken. Maar ja, daar heb je pas na de tentamenweek weer tijd voor.

Brainfarts

Wanneer het dan eindelijk weekend is en je creatieve geest helemaal los mag gaan, zijn het niet de pakkende one-liners die de bovenkamer verlaten maar vooral kwalitatief minder goede hersenspinsels die ook wel voor ‘brainfarts’ kunnen doorgaan. Ook de motivatie lijkt ineens ver te zoeken. Waar ik afgelopen week nog allerlei inzichten had over de verkiezingsuitslag, lijkt het nu niet boeiend genoeg meer om figuurlijk op papier te zetten.

Goed, elk zichzelf respecterend nieuwsmedium heeft al uitgebreid bericht over hoe de internationale gemeenschap de Nederlandse verkiezingen op de voet heeft gevolgd en hoe uitgelaten ze waren toen bleek dat de Nederlandse Trump niet als grote winnaar uit de bus is gekomen. Een blog waarbij de verkiezingsuitslag nog eens haarfijn geanalyseerd wordt zou niet geheel onterecht in de categorie cliché vallen. Misschien is dat onderwerp links laten liggen niet eens zo heel erg.

Niet de enige

Toch ben ik denk ik niet de enige met dergelijke eigenaardigheden tijdens tentamenweken. Zo is het washok van het studentencomplex waar ik woon, steevast drukker bezet tijdens tentamens. Alsof ‘de was doen’ tijdelijk één van de weinig legitieme studie onderbrekingen is. Ook valt het me op dat een aantal WhatsApp groepen op mijn telefoon roodgloeiend staat tijdens tentamens. Niet omwille van studiegerelateerde opmerkingen, maar meer vanwege een onderliggend sneeuwbaleffect. Elke studie onderbreking lijkt meer dan welkom te zijn. Misschien dat mijn brein die onderbrekingen zoekt door met creatieve ideeën te gooien. Ik zal er de volgende keer maar aan toegeven.