Blog: Suikeroompje

Steeds meer studenten zoeken een suikeroom om hun studie te financieren. Blogger Carina Nieuwenweg probeert zonder vooroordelen naar het fenomeen te kijken, maar dat valt niet mee.
Carina Nieuwenweg

Een vriendin van me dacht dat het om een 1-april-grap ging. Maar nee, de site suikerarrangement.nl is gewoon echt. Een datingsite voor mensen die zoeken naar een suikeroom of suikertante; Mensen die betalen voor gezelschap. Volgens Een Vandaag is er sinds het afschaffen van de basisbeurs een flinke toename in het aantal Nederlandse studenten die zoeken naar een suikeroompje.En kennelijk met succes. Terwijl ik afkeurend en bevooroordeeld naar het televisiescherm staarde, vertelde een studente vrolijk over de 1500 euro die ze maandelijks krijgt van haar suikeroom in ruil voor tien minuten Skypen per dag. Maar waar ik me afvraag of onze onderwijsminister mee kijkt en hier vannacht wakker van zal liggen (ik betwijfel het), vraagt de Een Vandaag-reporter subtiel of dit niet gewoon een studentikoze boost van de prostitutiesector is. Pardon? Het klinkt kennelijk te mooi om waar te zijn. Alleen gezelschap, geen sex.

Carina Nieuwenweg

Waarschijnlijk heeft de reporter gelijk. Maar is dit per se een slechte ontwikkeling waar we iets tegen moet doen of dat we moeten afkeuren? Clichématig zeg ik ‘liever zij dan ik’ tegen het scherm. Het verschil tussen vrienden die een RSI-vinger aan het ontwikkelen zijn door overmatig swipen op Tinder en deze jongedame die een suikerdatingsite afstruint, is echter nihil. De één gaat voor blonde krullen en een mooie foto. De ander voor iemand met een interessante levenservaring en bijbehorende portemonnee. De participatiesamenleving op zijn extreemst, noem ik het maar. Misschien moeten we het zelfs zien als een positieve ontwikkeling. Niet alleen is er straks minder studieschuld, er wordt ook iets gedaan tegen vereenzaming, of zoiets. Maarja, liever zij dan ik.