Studentenleven
Romy Appelman

Blog: Studentenlevensweg

Soms is het studentenleven net een spel. Een soort bordspel. Het lijkt eigenlijk wel een beetje op Levensweg.

De regels ervan zijn vrij simpel. Afhankelijk van het aantal ogen dat je gooit met de dobbelsteen en de vakjes waarop je terecht komt, krijg je de kans om zo veel mogelijk studentenpunten te halen. Wie aan het eind van het bord, op de diploma-uitreiking, de meeste studentenpunten heeft verzameld, wint.

Studentenpunten halen doe je in de praktijk als volgt. Je gooit je weken en jaren zo vol mogelijk met allerlei leuke activiteiten en gezelligheden. Je wordt lid bij zo veel mogelijk verenigingen en organisaties, maakt zo veel mogelijk vrienden en pakt zo veel mogelijk feestjes en biertjes mee. Hoe meer gezelligheid, leerzame nevenactiviteiten en biertjes, hoe meer punten je scoort. Bovendien kun je punten scoren met echte studentenacties. Persoonlijk vind ik dat je extra punten zou moeten scoren voor zaken als eruit gezet worden op een open feest, plassen in de straten van Wageningen, een verkeersbord stelen, ontmaagd worden tijdens je studententijd en zo nog wat andere dingen. Een slimme truc om meer punten te halen is je studententijd op een legale manier verlengen, bijvoorbeeld door een jaar bestuur te doen.

Er is één belangrijke regel: je moet wel je studiepunten halen. Het halen van studiepunten is namelijk de basis om vooruit te komen op het bord en nog meer studentenpunten te kunnen verzamelen. Voor elk niet gehaald vak moet je ergens in de toekomst onherroepelijk terug naar het vakje waar je ooit over dat vak gestruikeld bent en dat kost je punten.

Ook zijn er een aantal zaken waarbij je direct game over bent. Zwanger maken/raken, voltijd gaan werken, ernstige examenfraude: haal je pionnetje maar van het bord want je studententijd is over. En zonder diploma zijn je punten helemaal niks waard.

Het studentenleven is geen monopolie. Het is niet in geld uit te drukken en je mag maar één keer het bord over want je beleeft het maar één keer. Het is ook geen ganzenbord, want het gaat er absoluut niet om wie er het eerste aan het eind is.

Ik raad iedereen dus aan om de waarde van zijn studententijd aan de hand van Studentenlevensweg te toetsen. De dag dat je je titel mag gaan ophalen, zul je herinneringen hebben verzameld die je laten glimlachen, blozen en grinniken. Dat zijn je behaalde studentenpunten. En daar gaat het uiteindelijk om, aan het eind van de rit.