Jan-Willem Kortlever

Blog: Stop met promotie van de uni

Sinds de start van het jaar is het extreem druk in de onderwijsgebouwen. De groei die de universiteit al jaren laat zien speelt ons parten, en moet een halt worden toegeroepen.

Het Forum is, vooral in de pauze, bijna onbegaanbaar en buiten staan de fietsen rijen dik op het gras. Lokalen zitten te vol, wat te vaak resulteert in studenten die moeten staan of in studenten die niet eens de zaal in kunnen. Zijn het opstartproblemen, of hebben we een echt probleem?

De communicatieafdeling lijkt het probleem niet te zien. Die blijft steeds nieuwe en gekkere manieren verzinnen om nog meer studenten naar Wageningen te krijgen. Zo kreeg de app WURpp deze zomer een update waardoor hij nóg bruikbaardere informatie voor promotiedoeleinden moet opleveren.

Misschien kan iemand mij ondertussen uitleggen van het volgen van de rector op twitter en het stemmen op Dolf Weijers als wetenschapstalent bijdraagt aan de promotie van de universiteit. Dergelijke opdrachten verschijnen vaak in de app, waardoor het meer een geldverslindende idee dan een echt goede manier van ondersteuning voor de communicatieafdeling is. Ik doe er trouwens wel aan mee, want je krijgt aan de lopende band gratis gadgets waar je alleen af en toe zo’n vreemde opdracht voor moet doen. Ik heb zojuist een foto gemaakt van een student die een bord Chinees liet vallen, ergens tussen Forum en Orion. Normaal is dat zielig, maar voor de opdracht ‘Campus bloopers’ volstaat het vast en zeker.

Wageningen Wolf

Vanaf de zomer hebben we, net als de pretparken en de voetbalclubs, een heuse mascotte. De Wageningen Wolf. Wie verzint dat? Alsof het imago van een universiteit wordt geholpen door een grote knuffelbeer die met iedereen op de foto wil. Zo’n foto was trouwens ook een opdracht in WURpp. Ik denk dat we binnenkort stripverhalen kunnen verwachten met die wolf in de hoofdrol. Hè wacht, het maken van zo’n strip was ook een opdracht in de app.

Misschien moet de afdeling communicatie maar eens een tandje terug schakelen, om te zorgen dat er het komend jaar geen groei is. Dan krijgt de universiteit lucht om de huidige groei beter te accommoderen en te zorgen dat kwaliteit gewaarborgd blijft. De studenten die echt zo graag naar Wageningen komen, vinden ons echt wel. Als blijkt dat er volgend jaar niemand komt, kan dat pak van die wolf zo weer uit de kast.

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Vol hem op twitter:@JanWillemK