Jan-Willem Kortlever

Blog: Stille tosti-oorlog

Apen eten banaan, koeien eten gras en studenten eten tosti. Precies, zoals je merkt zijn sommige zaken erg eenvoudig in het leven.
Jan-Willem Kortlever

Die apen wonen vast in een oerwoud vol bananenbomen en die koeien lopen in een wei waar gras de enige optie is. De meeste studenten leven in een studentenhuis waar alleen oud brood te vinden is, dus het fenomeen tosti’s eten is daarmee ook verklaard. Die tosti’s wil je natuurlijk wel vers maken, het liefst in je bestuurshok of op je ACT-werkplek in het Forum.

Officieel mag je geen apparaten zoals waterkokers, koffiezetapparaten en tosti-ijzers meenemen en gebruiken in de onderwijsgebouwen. Natuurlijk doen veel studenten dat wel, want koffie uit de automaten neigt naar slootwater en de kantine is schreeuwend duur. De beheerders van het Forum lijken echter de oorlog te hebben verklaard aan onze apparaten: ze verdwijnen spontaan! Deze oorlog wordt wel gevoerd in stilte. Als je ’s morgens op je werkplek komt kan het maar zo zijn dat je tosti-ijzer verdwenen is. Geen briefje, helemaal niets. Regels zijn regels, natuurlijk. De cateraar wil geen concurrentie en gebouwbeheer wil geen brand. Toch is de stille oorlog daarmee niet gestreden, want ik hoor in de wandelgangen dat er hele goede verstopplekken zijn voor al die illegale apparatuur.

Ergens in de kelder van het Forum moet haast wel een kleine, donkere kamer zijn die helemaal volgestampt zit met tosti-ijzers en waterkokers. Als je je boterham met ham en kaas wilt doen veranderen in een tosti, moet je die ruimte zien te vinden. Laten we eens gaan zoeken, want wie aan ons voedsel komt, komt aan ons!

Volg Jan-Willem op twitter: @JanWillemK