Blog: Politieke Correctheid

Blogger Carina Nieuwenweg werd naar aanleiding van haar vorige blog geconfronteerd met de vraag of haar tirade tegen het protestvee wel kon als lid van een politieke partij. Waar houdt de vertegenwoordiging op en wordt het ordinair hokjes denken?
Carina Nieuwenweg

Dat ik commentaar zou krijgen op mijn vorige blog was niet geheel onverwacht. De titel ‘protesteren is geen hobby’ alleen al betekende gegarandeerd schoppen tegen een aantal gevoelige schenen. Wat ik echter niet had verwacht was de link die werd gemaakt met mijn politieke activiteiten en achtergrond. Het indirecte verwijt aan mijn adres, was dat de protesten raakten aan waar mijn politieke partij voor stond en dat mijn protestblog tegen het protesteren de indruk wekte de partijmening te vertegenwoordigen.

Mooi weer blog

Dat je je bewust moet zijn van je uitspraken op het moment dat je met bepaalde partijen of organisaties wordt geassocieerd lijkt me evident. Maar ik vraag me af wat een cultuur van alsmaar politieke correctheid omwille van die associaties voor doel dient: niemand is geïnteresseerd in een blog of discussie over het weer. Bij elk alternatief onderwerp zullen er altijd aspecten zijn die niet in lijn zijn met het hokje waar mensen mij in plaatsen. Mij aanspreken op mijn mening omwille van mijn politieke kleur, sportclub of professie is in mijn optiek gewoon ordinair hokjes denken.

Eenheidsworst

Het is naïef om te denken dat leden van eenzelfde politieke partij, organisatie of stroming het allemaal met elkaar eens zijn. Zelfs niet op belangrijke speerpunten. En dat is goed, want dat levert constructieve debatten op. De politiek, professionele organisatie of stroming is niet gebaat bij een cultuur van eenheidsworsten.

Dat ik deze blog als Wageningse student schrijf betekent dus ook niet dat ik de meningen van alle studenten vertegenwoordig. In tegendeel, ik schrijf hem op eigen titel. Je kunt je zelfs afvragen hoe representatief ik eigenlijk ben als student: mijn zusje heeft in de kleine maand dat ze hier studeert waarschijnlijk al meer studentenfeestjes gezien dan ik in mijn hele studie carrière. Niet dat dat persé een goede maatstaf is, maar toch een associatie die veel mensen maken. Of dat terecht is, is weer voer voor een ander blog.

Plaats mij liever in het hokje gewoon mens. Misschien niet eens een hele representatieve. Maar wel één met een eigen, hetzij ietwat uitgesproken, mening.