Jan-Willem Kortlever

Blog: Politiek signaal

We mogen weer bijna stemmen. Het is dit keer maar voor de gemeenteraad, maar toch. De gemeente heeft maar over 10 procent van het eigen budget zeggingskracht, de rest gaat automatisch naar door het Rijk opgelegde taken waarover weinig te beslissen valt. De campagne voor die 10 procent is in alle hevigheid losgebarsten.

Ook in Wageningen zijn een aantal Haagse prominenten langs geweest op de universiteit. Of het werkt? Ach, wie wil die landelijke partijleiders of Tweede Kamerleden nu niet eens in het wild zien?

Vorige week was ik ook onderdeel van dat circus. De liberalen hadden toen namelijk een primeur: Mark Rutte was in Orion om eens goed duidelijk te maken dat Wageningen wel een beetje meer VVD kan gebruiken. De universiteit zag kennelijk wel heil in die boodschap want meneer de rector magnificus en meneer de woordvoerder van het college van bestuur waren prominent aanwezig. Meneer de rector magnificus hield een promotiepraatje over het Wageningse succesverhaal en daarna mochten we via meneer de woordvoerder vragen stellen aan de premier. Het grootste deel van de zaal (waaronder ikzelf) vond het vooral leuk om de premier in het wild te zien en hem te bevragen over landelijke thema’s. De gemeentepolitiek sneeuwde onder maar iedereen vermaakte zich prima. De premier voelde zich als een vis het water.

Het is begrijpelijk dat de rector de premier netjes onthaalt en hem introduceert, het is altijd een eer als zo’n belangrijk figuur de universiteit aandoet. Toch vind ik het in dit geval nogal onhandig. Het op deze manier faciliteren van de VVD-campagne geeft een politiek signaal af en dat lijkt me ongewenst, zeker in het licht van de discussie die afgelopen weken speelde rondom het dankwoord (waarin politieke statements verboden is zijn). Het was de afweging waard geweest om de premier deze keer niet te onthalen omdat verkiezingscampagnes iets anders zijn dan reguliere bezoeken.

Vergeet trouwens niet te stemmen woensdag, als je niet stemt mag je de komende vier jaar ook geen commentaar leveren.