Carina Nieuwenweg

Blog: Plantaardig eten, een dingetje

Blogger Carina Nieuwenweg merkt dat het nog best lastig is om als niet-veganist plantaardiger te eten op de campus.
Carina Nieuwenweg

Het is zelfstudieweek en lekker rustig in Forum. Geen rijen voor het reserveren van een lokaaltje of dringen voor een plekje in de bieb. Ook de kantine heeft het assortiment hierop aangepast. Helaas hebben ze mijn ‘vaste prik’ weggehaald: de plantaardige soep. Ideaal voor de mensen die wat plantaardiger en/of gezonder proberen te eten. Maar wanneer ik één van de medewerkers vraag of het iets tijdelijks is of dat het permanent uit het assortiment is gehaald, wordt me vrij snel gevraagd of de chef erbij moet komen zodat ik een klacht in kan dienen. Kennelijk was de plantaardige soep één van de weinige veganistische opties in het restaurant en waren er al meerdere principiële klachten binnengekomen.

Er wordt me vrij snel gevraagd of de chef erbij moet komen

Drie blaadjes sla

Ook tijdens de tweewekelijkse lunchbespreking met de studentredacteurs van Resource was het raak. Eén van onze collega-schrijvers is veganist en de creativiteit van de cateraar kwam deze keer niet verder dan een karig bordje met slablaadjes, schijfjes tomaat en plakjes komkommer. Een broodje erbij had het al iets minder karig gemaakt. Maar nee, de cateraar had bedacht dat onze collega wel kon leven op drie blaadjes sla. Gelukkig kon ze er wel om lachen.

Een dingetje

Toch begint plantaardig eten een ‘dingetje’ te worden op onze campus. Je zou verwachten dat voor een universiteit als WUR haar beleid hierop aanpast of het tenminste promoot onder haar studenten en medewerkers. In plaats daarvan lijkt er vooral een zwart-wit beeld te overheersen. De hardcore veganist die vooral zelf zijn of haar plantaardige prakkie meeneemt naar de universiteit en vanuit principieel oogpunt van mening is dat er altijd een veganistische optie moet zijn versus de niet-veganist die vooral vlees en kaas wil en principieel tegen Meatless Monday is. Maar het merendeel is, denk ik, misschien wel zoals ik. Gewoon consumenten die gehoor willen geven aan de oproep van hun universiteit omdat ze die serieus nemen.

Lees meer blogs van Carina