Jan-Willem Kortlever

Blog: Overstappen

Als het einde van december nadert, worden de spotjes van zorgverzekeraars steeds hardnekkiger. Resource-blogger Jan-Willem ging op oudjaarsdag alsnog voor de bijl.
Jan-Willem Kortlever

Tegen het einde van het jaar worden ze steeds hardnekkiger, de advertenties van de zorgverzekeraars. Overstappen kan namelijk tot en met 31 december. Op oudejaarsdag kon ik de verleiding niet langer weerstaan en ben ik gaan kijken of ik toch niet moest overstappen. Na lang zoeken en vergelijken kwam ik tot de conclusie dat je opgelicht wordt waar je bij staat. Bijna alle zorgverzekeraars zijn eigendom van elkaar (vier verzekeraars hebben 90 procent van de markt in handen onder twintig verschillende merknamen). Als je deze merknamen onderling wilt vergelijken, kan dat ook. Bij een vergelijkingssite die ook eigendom is van een verzekeraar uiteraard.

Ik werd getrokken naar ‘Studenten Goed Verzekerd’. Na verder kijken, blijkt dat gewoon precies hetzelfde als de collectiviteitskorting van LSVb en ISO te zijn, die ik al jaren heb bij Zilveren Kruis Achmea. Verder kun je de meest zinloze cadeaus krijgen bij de verzekering. Van juichpakken tot musicalkaartjes en van goodiebags tot tablets. Als student wil je gewoon korting, en verder niets. Het is voor de verzekeraars erg lucratief om studenten als klant binnen te halen. De meeste studenten maken nauwelijks gebruik van een arts en maken weinig aanspraak op hun polis. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik niet wil overstappen. Werk voor niets dus.

Omdat ik de hele middag bezig was geweest wilde ik natuurlijk wél iets veranderen. Dan maar het eigen risico met 100 euro omhoog, dacht ik. Toen stuitte ik op het zelfde probleem als vorig jaar, ik was mijn DigiD wachtwoord vergeten. Helaas duurt het aanvragen daarvan een week. Ik heb het opgegeven, gelukkig heb ik aan het eind van dit jaar weer een kans. Bij Zilveren Kruis Achmea hebben ze gewonnen: ik blijf gewoon.

Twitter: @JanWillemK