Jan-Willem Kortlever

Blog: Over en uit

Het is over. Het is uit. Vanaf vandaag ben ik weer een nietszeggend studentje dat zich door de master Biosystems Engineering heen werkt. Vanaf vandaag is de studentenraad verleden tijd en moet ik vooruit kijken en toewerken naar het einde van m’n studie en m’n tijd in Wageningen.

Het voelt raar en het wordt omschakelen. Alle verantwoordelijkheid glijdt van m’n schouders en ik moet de touwtjes uit handen geven.

Toen ik een jaar geleden in dit avontuur stapte had ik geen idee wat me te wachten stond. Vol enthousiasme startte ik met een paar vrienden een partij en deden we mee aan de verkiezingen voor de studentenraad. We hadden geen voorgangers die ons konden vertellen wat ons te wachten zou staan. We wisten niet precies in hoeverre je echt het verschil kan maken en echt iets voor studenten kan betekenen. Nu, een jaar later, voelt het dubbel. We zijn over hoge bergen gegaan en door diepe dalen. We hebben mooie dingen kunnen doen maar ook grove fouten gemaakt. Zonder enige twijfel is dit het meest leerzame jaar uit m’n leven geweest. Wanneer krijg je de kans om te proeven aan de inside informatie van zo’n grote organisatie? Wanneer krijg je de kans om een jaar lang te functioneren in een groep en om leiderschap te tonen als dat nodig is?

De grote vraag die rest is of het allemaal zin heeft gehad. Het college van bestuur luistert echt naar je. Tenminste, zo voelt het. Aan de andere kant wordt er ook één groot spel gespeeld, waarin de studentenraad maar een klein deel mee speelt en mee mag spelen. Ik moet me geen illusie maken en denken dat ik de universiteit veranderd heb. Integendeel. Wel hoop ik een positieve bijdrage te hebben geleverd in de discussies die we voerden, en hoop ik dat ik mensen aan het denken heb gezet.

Vanaf nu kan ik weer vrij zeggen wat ik wil, zonder te hoeven nadenken of het de positie van de studentenraad schaadt of dat m’n informatie vertrouwelijk is. Vanaf nu kan ik weer net zo hard mee klagen over die raad, die het in de ogen van de buitenwacht nooit goed doet. Maar vanaf nu weet ik wel beter, en weet ik dat er twaalf mensen in zitten die zich echt willen inzetten voor de belangen van alle studenten. Het was een mooi jaar. Het was goed. Bedankt iedereen.

Jan-Willem is student Agrotechnology. Volg hem op Twitter: @JanWillemK