Jan-Willem Kortlever

Blog: Oerwoud

In sommige bossen staan zoveel bomen dat je het bos niet meer ziet. Hebben jullie dat ook wel eens? Ik heb dat regelmatig. Mijn bos is virtueel en het ligt op de servers van de universiteit.
Jan-Willem Kortlever

Misschien is het meer een oerwoud. Ik zie er namelijk ook leeuwen en beren. Wellicht is het er voor anderen helemaal niet zo donker. Waar ik het over heb? Over onze ICT diensten. Toen eind vorig jaar MyPortal werd geïntroduceerd dacht ik dat er wat bomen gekapt zouden worden. Helaas. Door de wirwar aan sites is het een hele onderneming om zaken te regelen.

Wageningen University kent een heel scala aan sites waar je je als student aardig kunt vermaken. We kennen de hoofdsite van Wageningen UR met algemene informatie, MyPortal, SSC, SPA, Intranet, Mail, Blackboard, Studiegids, Citrix en waarschijnlijk vergeet ik er wel een paar. Als je een vak wilt kiezen voor een minor en je wilt aanmelden nadat je een docent hebt gecontacteerd, ben je minimaal drie sites verder. De studiegids vertelt je iets over de inhoud, SPA laat je zien of het in je programma past en via SSC meld je je vervolgens aan. De link tussen die sites is er niet. Er is wel één erg handige overeenkomst: het wachtwoord. Verder is de cohesie ver te zoeken en verdwaal ik menigmaal in allerlei menu’s en vensters. Vandaar die leeuwen en beren.

Er zitten ook wel voordelen aan de chaos. Je kunt je probleemloos aanmelden voor een vak terwijl je andere vakken die voor de gewenste voorkennis zorgen nooit hebt gevolgd. Bij SSC hebben ze blijkbaar nog nooit van de studiegids gehoord. Of ze zijn erin verdwaald. Wat ook erg handig is, is dat er bij een storing vast nog wel een paar sites in de lucht blijven. Het gebeurt ook maar zelden dat alle bomen in het bos in één keer omwaaien.

Ik stel voor dat we naar één site gaan. Gewoon één keer inloggen en regelen wat je regelen wilt. Het klinkt als 2013. Het spreekwoord ‘door de bomen het bos niet meer zien’ kan in dat geval dan ook de prullenbak in. Volgens mij mag je één boom niet eens een bos meer noemen.