Romy Appelman

Blog: Oegandese homo’s

In Oeganda, troetelkind en donordarling van de internationale gemeenschap, wordt homoseksualiteit sinds twee weken harder bestraft. Mijn Tanzaniaanse medestudenten waren verheugd en trots dat de wet aangenomen is.

Voortaan krijg je in Oeganda 14 jaar celstraf voor homoseksuele handelingen en levenslang als je herhaaldelijk ‘de fout ingaat’. Ook het niet aangeven van homo’s is strafbaar. Je bent gewaarschuwd.

Museveni, de president van Oeganda, tekende deze wet ondanks zware druk van Westerse landen om het niet te doen. De Westerse gemeenschap staat op zijn achterste benen. Obama heeft met felle bewoordingen uitgehaald naar Oeganda en Nederland heeft de ontwikkelingshulp aan het land opgeschort. Minister Timmermans is ‘zeer teleurgesteld dat internationale druk Museveni niet heeft tegengehouden.’ Maar het grootste deel van de Oegandezen steunt de wet en mijn Tanzaniaanse medestudenten waren verheugd en trots dat de wet aangenomen is. Deze actie heeft Museveni’s populariteit omhoog doen schieten.

Mijn ervaring in Tanzania leert dat de mensen hier zeer gelovig zijn en, naar Westerse maatstaven, ook zeer conservatief. Homoseksualiteit is hier een absoluut taboe en strafbaar bovendien. Onjuiste ideeën over homoseksualiteit, zoals dat mensen ervoor kiezen en dat homo’s kinderen ronselen, zijn algemeen geaccepteerd. Hoewel homohaat is ingevoerd door het Westen, wordt acceptatie van homo’s hier gezien als een typisch westers idee. Een idee dat ook nog eens opgedrongen wordt aan Afrikaanse landen, pure neokolonistische invloed dus.

En ze hebben nog gelijk ook. Want hoezo druk, minister Timmermans? Waar bemoeien de westerse landen zich eigenlijk mee? En waar was die druk tijdens de winterspelen in Sotsji? Naar Rusland durven we geen poot uit te steken, maar Oeganda wordt onmiddelijk gekort als het land democratisch een wet aanneemt die het Westen niet aanstaat. Museveni heeft een statement gemaakt dat breed toegejuichd wordt in de Afrikaanse gemeenschap. Hij laat zich, als Afrikaan, niet koeioneren. Eigenlijk kijken we dus naar een puur stukje Afrika-emancipatie.

Maar het blijft natuurlijk in en in triest dat juist homohaat de kruiwagen moet zijn van deze beweging. Ik denk aan mijn homoseksuele vrienden en mijn lesbische tantes en ik weet dat zij Oegandese evenbeelden hebben die gebukt gaan onder onderdrukking en vervolging. Het doet mij hopen dat op een dag zowel Afrikaanse landen als Afrikaanse homo’s kunnen leven in vrijheid, zonder dat iemand ze lastigvalt.