Romy Appelman

Blog: O, schoon Wageningen

Als je aan de master begint, zijn plotseling al je vertrouwde jaargenootjes een andere richting op gegaan, afgestudeerd of hopeloos achtergeraakt.

En dus zit je met een groep compleet onbekenden in colleges; Internationals of Nederlanders die ergens anders hun bachelor hebben gedaan. En die laatste categorie is nog niet zo makkelijk te integreren in Wageningen.

Want stel: je studeert in Utrecht, Nijmegen of Amsterdam. Je hebt er een aardig leventje opgebouwd met vrienden, activiteiten, ein-de-lijk een betaalbare kamer op een chille plek en misschien wel een vriend(innet)je. Je int je bachelordiploma, krabt je eens op het hoofd over wat je nu gaat doen en besluit dat ze in Wageningen toch wel die ene hele toffe master hebben. Dan ga je natuurlijk niet in dat boerengat wonen.

En dus zit ik elke dag met vermoeid kijkende mensen in de klas die weer eens door de mangel van het openbaar vervoer zijn gehaald. Het enige dat ze van Wageningen kennen, is de bushalte en – in mijn geval – de Leeuwenborch, waar ze soms weer een paar uur moeten wachten op hun volgende college. Zodra de dag voorbij is, pakken ze zo snel mogelijk de bus om terug te gaan naar hun coole leven in De Grote Stad.

Ik zou ook niet mijn hele sociale leven opgeven om in, pak-em-beet, Dronten te gaan wonen

Romy Appelman

Ik snap deze mensen wel, want ik zou ook niet mijn hele sociale leven opgeven om in, pak-em-beet, Dronten te gaan wonen. Maar ze weten niet wat ze missen. Ze weten niet hoe mooi de uiterwaarden zijn. Ze weten niet hoe het is om door de Hoogstraat te fietsen, toevallig mensen tegen te komen en dan spontaan nog even de Vlaam in te duiken. Ze weten niet hoe tof het is om op één kluitje te zitten met mensen van over de hele wereld. Hoe goedkoop en luxe het sportcentrum is, hoe veelzijdig onze studentenorganisaties, hoe tof onze feestjes, hoe…

Dat geeft niet, wat niet weet wat niet deert. Maar waar ik dan niet zo goed tegen kan, is dat ze een beetje neerbuigend gaan doen over ons kleine, groene studentenstadje. Dan borrelt de trots die ik voor Wageningen voel onvermijdelijk op. Ik snap heus wel dat andere studententeden heel leuk zijn, maar Wageningen is ook tof, op zijn eigen manier, en dat mag iedereen weten. Jammer dat deze klasgenoten waarschijnlijk ook de Resource website niet lezen.