Student - 10 februari 2014

Blog: Niks te klagen

4

Stel je voor je bent je USB-stick verloren met maanden thesiswerk op. De receptioniste zet een hele speurtocht door Forum voor je op en vindt hem. Jij bent natuurlijk dolblij. Tot zo tien euro vraagt voor de moeite.

Wat zou je doen? In dit hypothetische geval zou je waarschijnlijk diep verontwaardigd zijn, je USB-stick opeisen en heel veel stennis gaan schoppen bij haar baas. Maar in Tanzania is dit helemaal niet ondenkbaar, sterker nog, het is me overkomen.

Dertig seconden op het plaatselijke busstation en ik was een camera lichter. Vier dagen en heel wat schimmige telefoontjes met semi-betrouwbare figuren later en ik had mijn camera weer in handen. Een paar kerels van de busmaatschappij hadden, in samenwerking met de politie, de dief te pakken en mijn doorverkochte camera opgespoord. Of ik wel even 40.000 shilling wilde betalen voor gemaakte kosten en o ja, die en die moet ook nog wat geld hebben want die heeft ook geholpen. In totaal heb ik zo’n 25 euro gegeven om mijn camera terug te krijgen.

Elke Tanzaniaan die dit verhaal hoort, kan er niet over uit dat de politie zulk goed werk heeft gedaan. Zij vinden het volkomen terecht dat ik de kosten voor dit goede werk heb gedekt. Mijn gevoelens zijn dubbel. Want één ding is zeker: er zijn een paar mensen op dat busstation die flink aan mijn camera hebben verdiend. En wie garandeert mij dat ik de camera niet van de criminelen zelf heb teruggekocht?

Maar al met al ben ik heel blij dat ik mijn camera ongeschonden en inclusief foto’s terug heb. De politie zelf had, net als in Nederland, nooit veel werk gemaakt van de diefstal. De busmaatschappijmannen zagen kans om een extra zakcentje verdienen door mijn camera terug te halen. Zonder dat vooruitzicht had niemand ook maar een poot uitgestoken. Je kunt je daar tegen verzetten, maar dan maak je een hoop mensen boos en je hebt je camera niet terug.

Uiteindelijk is dit een voorbeeld van iets wat ik al heel snel heb geleerd in Afrika: al is het systeem nog zo bedenkelijk, zolang het werkt heb je niks te klagen.

Re:acties 4

  • Jeannet

    Romy, misschien omdat je in Tanzania geweest bent, misschien nog steeds van de schrik, ik weet het niet maar je Nederlands is niet geweldig en er staan best veel slordige fouten in je tekst.
    Wellicht dat diezelfde slordigheid de reden was dat je je camera kwijt raakte?
    Ik ben het met voorgaande reageerders eens dat de vergelijking met een USB-stick die je kwijt raakt mank gaat.
    Conclusie: pak je slordigheid aan, dat kan je nog veel opleveren.

    Reageer
  • G.A.

    Ik vind de vergelijking met een receptioniste die een verloren USB-stick gaat opsporen ook nogal apart. Als je door je eigen toedoen een USB-stick verliest met je complete thesis erop, en de receptioniste is zo aardig om een hele zoektocht op gang te zetten, dan is ze goud waard en dan zou het genant zijn om te gaan zeuren over 10 euro.
    Wat betreft de busmaatschappijmannen geldt eigenlijk hetzelfde. Zij hebben er totaal geen baat bij om achter jouw camera aan te gaan, dus als ze dat dan wel doen en jij daarmee je camera terug hebt, zou ik vooral niet te veel klagen. Je titel sluit dan ook niet helemaal aan bij je verhaal, want klagen is juist datgene dat je in dit verhaal doet. Probeer wat dankbaarder te zijn, it wouldn't hurt.

    Reageer
    • Romy

      Ook hier snap ik niet helemaal waar het idee vandaan komt dat ik alleen loop de klagen. Ik geef toch aan dat ik blij ben dat ik mijn camera terug heb? Dat is niks te klagen heb zolang het systeem werkt? Waarom ga je er dan vanuit dat mijn blog een negatieve insteek heeft?

  • Pofklip

    Echt niet te geloven dat de politie niet meteen een speciale eenheid gestuurd heeft om naar jouw camera te zoeken. Ik zou een klacht indienen bij de VN!

    Reageer
    • Romy

      Hallo 'Pofklip', ik snap deze cynische reactie niet zo goed. Ik eis niets van de politie, ik erken alleen dat mijn camera niet hun hoogste prioriteit is. Bovendien ben ik uiteindelijk blij dat het zo gegaan is. Je suggestie van de VN slaat daarom volledig de plank mis.

  • Univeral serial b.

    10€ voor de service? Als de receptioniste zoveel moeite doet voor iemand die blijkbaar al het werk slechts opslaat op een stick en daar ook nog niet echt goed op past, dan mag ze wel 50€ krijgen!

    Reageer

Re:ageer