Carina Nieuwenweg

Blog: Naar de VS voor leiderschapslessen

‘Is dit niet wat voor jou?’, mailde een kennis mij. Bijgevoegd een link naar het Global Action Platform (GAP) Summit in Nashville, Tenessee. Vier weken later schrijf ik deze blog vanuit het vliegtuig naar Nashville.

Gek hoe dingen soms kunnen lopen. Een maand geleden wist ik nog niet eens van het bestaan af van GAP, een forum voor innovaties op het gebied van voedsel, gezondheid en welvaart. Dankzij een oplettende kennis en het Universiteitsfonds Wageningen ben ik nu op weg naar Amerika. De congreskosten worden voor studenten vergoed. Maar verblijf en reis zijn normaal op eigen kosten en dat valt toch echt ver buiten mijn studentenbudget. Het Universiteitsfonds Wageningen betaalt nu grotendeels mijn tickets en hotel. En daarvoor knijp ik echt in mijn handjes.

De GAP Summit heeft een speciaal programmaonderdeel voor studenten. Er zijn onder andere leiderschapsworkshops, gesprekken met financiers en presentaties van studenten die middels het programma succesvolle innovaties teweeg hebben gebracht. Inderdaad wel iets voor mij. Maar hoe meld ik me aan? De selectie van deelnemers wordt normaal verzorgd door de aangesloten universiteiten. Wageningen University zit daar niet bij, dus stuurde ik een motivatiebrief rechtstreeks naar de organisatie. Je weet maar nooit. Het pakte goed uit.

In Amerikaanse book stores is een prominente plek voor boeken over leiderschap

Als student kun je in Wageningen op verschillende manieren aan leiderschaps- en innovatieskills werken. Bijvoorbeeld via een commissie bij een vereniging of via StartHub. Maar dit voelt toch als een unieke kans. Te midden van allerlei “high potentials” Wageningen vertegenwoordigen en, zoals GAP het zelf beschrijft, ‘to learn and develop 21st century skills necessary to create abundance through innovation’, is echt een uitdaging.

Dat in Amerika leiderschap een “hot-topic” is, blijkt al wanneer ik voor een tussenstop in New York land. Vooraan in de boekenwinkel staat een rek vol met boeken over leiderschap van de Harvard Business Review serie. In de top 10 prijken titels zoals “self-leadership”, “9 things that successful leaders do differently” en “getting to yes”. Dat voelt toch als een contradictie met de WUR (en eigenlijk Nederland). Hoewel er binnen Wageningen genoeg mogelijkheden zijn om met je leiderschapskwaliteiten aan de slag te gaan, wordt er binnen de studie niet veel nadruk op gelegd. En volgens mij is dat ook wel prima. Dat moet je niet opleggen aan studenten. Niet iedereen heeft daar behoefte aan. Bovendien valt dat niet uit een boekje te leren. Met steun van de universiteit kan ik nu wel deze GAP bijwonen en daar ben ik heel blij mee.

Carina is derdejaars student BSc Moleculaire levenswetenschappen. Zij blogt eens in de twee weken op Resource-online.